Het meisje dat de maan dronk

Zaterdag, 7 september, 2019

Geschreven door: Kelly Barnhill
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Heel fijn sprookje

[Recensie] Elk jaar wordt er een baby door de dorpelingen achtergelaten in het woud, als offer voor de heks. Heks Xan is alleen een goede heks, die alle achtergelaten kinderen naar de andere kant van het woud brengt, naar een liefdevol gezin. Maar dan voedt Xan een nieuw kind met maanlicht, waardoor het kleine meisje vol magie zit. Xan besluit het kind zelf te gaan opvoeden, terwijl de magie in het meisje groeit en groeit…

Kelly Barnhill is een auteur die ik graag wilde ontdekken. Haar boeken leken me ontzettend mooi, zowel als de binnenkant als de buitenkant! Nu Kelly’s nieuwe boek ook uit is gekomen, vond ik het hoog tijd dat ik aan haar verhalen ging beginnen.

De schrijfstijl van Kelly Barnhill wist me al snel te overtuigen. Dit is een verhaal met een rustige opbouw, maar eentje waar ik erg van genoot. De manier waarop ze personages en omgevingen beschrijft is heel betoverend. De personages in het verhaal zijn ook heel teder en het is heel mooi om te zien hoe de werkelijke situatie is als het complete verhaal zich openbaart. Kelly Barnhill bouwt alles rustig op en jonge lezers zullen zeker verbaasd raken als ze bij het slot komen. Oudere lezers zullen bepaalde plotwendingen wel zien aankomen, maar daar erger je je totaal niet aan.

De setting van het verhaal vond ik heel prettig. Het moeras en het bos is erg magisch en de magie die wordt beschreven is erg herkenbaar, maar ook verfrissend. Naast de magische setting weet Kelly Barnhill ook belangrijke thema’s in het verhaal te stoppen zoals depressie, dictaturen en liefde. Zeker op het einde wisten bepaalde gebeurtenissen me ontzettend te raken, waardoor je met een warm hart dit boek sluit. Dit komt vooral door de fantastische personages waar je over leest. Je volgt meerdere personages zoals heks Xan, het meisje Luna, het kleine draakje Vurian die bij Xan woont samen met Zwomp het moerasmonster, en Anteen, de dorpeling die meemaakt hoe naar de ouderlingen kunnen zijn.

Het meisje dat de maan dronk is een betoverend verhaal dat mij zeker wist te raken. Kelly’s prettige schrijfstijl, een magische setting, een rustige opbouw en personages die je zo in je hart sluit, dit boek heeft het allemaal! Het voelt aan als een heel fijn sprookje waar je haast geen genoeg kan krijgen. Kelly’s boek is zeker geslaagd, dus Heksenjongen, haar volgende boek, zal ik waarschijnlijk met ontzettend veel plezier gaan lezen!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com

Het meisje dat naar de sterren luisterde