Het meisje dat kon vliegen

Zaterdag, 6 november, 2021

Geschreven door: Victoria Forester
Artikel door: Joost Zuijderduijn

“Je fantasie wordt flink geprikkeld”

[Recensie] Leopold weet de afgelopen tijd erg mooie fantasyboeken voor middle grade liefhebbers te vertalen, en mijn interesse werd meteen gewekt toen dit boek verscheen. Een groep kinderen met bijzondere gaven, dat klonk leuk en spannend! Vliegen lijkt mij een fantastische gave waar je zo veel vreugde uit kan halen, maar de kracht van Piper kan wellicht een einde krijgen… Is dit ook weer een fantasytopper van Leopold?

In Het meisje dat kon vliegen volg je Piper, een vrolijk meisje vol dromen, maar haar ouders zitten haar wat in de weg. Ze mag niet vliegen en niemand moet hier achter komen, waardoor ze vrij eenzaam opgroeit. Een school bezoeken vol kinderen met bijzondere gaven klinkt als een droom die uitkomt, maar eenmaal aangekomen lijkt de school geen goede bedoelingen te hebben. Ze moet snel ontsnappen voordat ze niet meer kan vliegen, maar ze kan niet haar klasgenoten zomaar achterlaten! Al snel wordt het verhaal erg spannend en beklemmend, en vraag je je als lezer af of er wel een uitweg mogelijk is.

Dit boek bevat ook veel andere personages die elk een bijzondere gave hebben. De een is ontzettend slim, de ander weer heel snel, en er is zelfs een jongen die zijn eigen gave niet meer weet. Hoewel de directrice erg eng is en kwaadaardige bedoelingen heeft, weten de klasgenoten elkaar goed te helpen. Ze versterken elkaar door hun krachten, maar ook door hun persoonlijkheden en moed. Ook vond ik alle andere bijzonderheden erg interessant. In dit centrum zijn niet alleen kinderen met bijzondere gaven, maar ook andere dingen die uniek zijn. Je fantasie wordt flink geprikkeld, waardoor je ook erg benieuwd raakt naar vervolgdelen waardoor je nog meer bijzondere gaven gaat tegenkomen.

Hoewel ik erg heb genoten van dit verhaal en makkelijk werd vermaakt door de fantasierijke schrijfstijl van Victoria Forrest, vond ik het verhaal niet heel origineel. Veel gaven en plottwisten heb ik zelf vaker gezien in boeken en series, maar de lichte voorspelbaarheid was geen enorme ergernis. Hoewel ik nog niet ben weggeblazen door dit boek, hoop ik dat Piper met haar vliegkunsten mij verder mee te nemen op nog meer spannende avonturen. Ik ga alvast duimen dat de vervolgdelen worden vertaald!

Ons Amsterdam

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy