Het meisje dat kon vliegen

Zaterdag, 18 september, 2021

Geschreven door: Victoria Forester
Artikel door: Joost van Gelder

Ontsnappen van de dertiende verdieping

[Recensie] Vliegen, het lijkt een gave maar het is een levensgroot gevaar en het begin van een spannend en magisch avontuur voor Piper McCloud uit Lowland County.

Het meisje dat kon vliegen is een ontzettend spannend en magisch avontuur over een meisje dat kan vliegen, maar gedwongen wordt om deze gave niet te gebruiken. Wanneer Piper tijdens een sportwedstrijd haar gave toch gebruikt in het bijzijn van anderen, verandert Pipers hele wereld.

Piper krijgt bezoek van de directrice van een school voor kinderen met buitengewone gaven. Voor het eerst in Pipers leven heeft ze het gevoel dat ze begrepen wordt en dat er ook andere kinderen zijn zoals zij, maar daar komt gauw verandering in. Na aankomst verandert de droom in een nachtmerrie. De school is een plek waar het doel is om de kinderen hun gaven voor altijd te ontnemen en Piper wilt samen met haar klasgenoten ontsnappen van de verdieping waar zij worden vastgehouden (verdieping 13).

De kinderboeken die ik recenseer lees ik altijd tijdens de leesmomenten in mijn klas (groep 7). Na het lezen vertel ik kort wat over het boek om te kijken bij welke doelgroep kinderboekenlezers het boek goed aansluit. Het meisje dat kon vliegen riep ontzettend veel enthousiaste reacties op bij de gehele klas, omdat de kinderen tegenwoordig veel films kijken waar kinderen met ‘superkrachten’ in voor komen en daar veel overeenkomsten in zagen.

Het boek is in Engeland bekroond met maar liefst drie prijzen, waaronder de Bank Street Best Children’s Book of the Year die zich met name richt op kinderboeken met hoogstaande literaire kwaliteit, een excellente presentatie en de emotionele impact die het boek op jonge lezers kan hebben.

Victoria Forester is de schrijfster van het meisje dat kon vliegen en heeft het verhaal ontzettend sterk en in een logische chronologische volgorde geschreven met veel cliffhangers, plottwists en aangrijpende gebeurtenissen. Het bijzondere is dat het boek al in 2015 voor het eerst verscheen in Engeland, maar nog nooit eerder is vertaald. Ans van der Graaff heeft de vertaling van het boek gedaan en daar is niets op aan te merken. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.

Perfect geschikt voor kinderen die houden van verhalen over magie en sci-fi en die een verhaal met opgebouwde spanningsboog kunnen waarderen.