Het meisje van toen

Zaterdag, 7 september, 2019

Geschreven door: Edward Hendriks
Artikel door: Rachel van der Lee

Voorspelbaarheid doet fraaie schrijfstijl teniet

[Recensie] Twintig jaar geleden bedroog Paul Meertens zijn echtgenote met wie hij toen pas getrouwd was. Nu heeft hij een goede baan bij een IT-bedrijf. Daar staat hij opeens oog in oog met Lieve Breevoort, zijn onenightstand van toen. Ze solliciteert naar de functie van managementassistente.

Paul is van slag, maar herpakt zich. Hij besluit een afwijzingsbrief te sturen en haar zo snel mogelijk te vergeten. Maar zo makkelijk laat Lieve zich deze keer niet aan de kant schuiven. Weldra ziet hij haar terug, als danslerares van zijn jongste dochter. En als de nieuwe squashpartner van zijn vrouw. En als de invalster op school. Hij begint haar werkelijk overal te zien.

Wordt hij gek? Nee, het is erger dan dat. Ze is uit op wraak en ze heeft verdraaid lang de tijd gehad om die voor te bereiden.

Thriller of novelle?

Edward Hendriks (1975), copywriter van beroep, heeft een e-book geschreven, een papieren versie is er niet. Het telt 123 pagina’s, het is heel snel uit. Het verhaal is geschreven in de ik-vorm, vanuit de beleving van de mannelijke hoofdpersoon Paul Meertens. De schrijfstijl is heel prettig, de hoofdstukken zijn kort, waardoor het heel snel leest. Maar is dit nu een thriller, zoals het wordt omschreven, of een novelle? Helemaal helder wordt dat niet.

Archeologie Magazine

Naïeve hoofdpersoon

De hoofdpersoon komt erg naïef over als hij plotseling te maken krijgt met zijn verleden. Het was echt geen verrassing dat er sprake was van een wraakactie. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, maar vanwege de voorspelbaarheid is er weinig verrassing. Als in het boek meerdere personages waren uitgewerkt, was het mooier geworden. Het had ook best veel dikker mogen zijn. Aan de schrijfstijl ligt het zeker niet.