Het Noorderlicht 1 - Het gouden kompas

Zaterdag, 14 september, 2019

Geschreven door: Sandra van Aalderen
Artikel door: Sanne Wortman

Kleurrijk, spannend, divers en magisch!

[Recensie] Lyra is een meisje dat, samen met haar daemon Pan, graag kattenkwaad uithaalt en speelt met haar vriendjes. Maar haar fijne leventje in Oxford eindigt abrupt als ze te maken krijgt met kindersmokkelaars en ze op reis gaat richting de Poolstreek om haar beste vriend Roger te redden. Onderweg komt ze heksen tegen, gepantserde beren en nog veel meer vreemde dingen. Gelukkig heeft ze haar gouden kompas om de weg te wijzen.

Jaren geleden heb ik de verfilming van Het gouden kompas gezien. Het was een heel spannende film met veel mooie fantasy-elementen en een meeslepend verhaal. Toentertijd vond ik het erg jammer dat er nooit vervolgdelen gemaakt zijn, want het had een behoorlijk open einde. Daarom had ik ook erg veel zin om de trilogie van Philip Pullman te gaan lezen.

Het eerste deel van de Noorderlicht trilogie kwam me dus wel een beetje bekend voor omdat ik de film had gezien, maar het was wel echt beter omdat je in het boek veel meer details hebt. De prachtige wereld van Lyra, die lijkt op de onze, maar toch heel anders is, komt zo mooi tot leven. Ze hebben heel andere technologie dan wij en ze hebben wezens als heksen en gepantserde, pratende beren. Maar het mooiste is dat ze daemonen hebben. Daemonen zijn dieren die bij een mens horen. Ieder mens wordt ermee geboren en het is een deel van je ziel. Het lijkt me gaaf om een eigen daemon te hebben en ik ben zo benieuwd hoe die van mij eruit zou zien.

De personages die Lyra tegenkomt waren ook heel bijzonder. Pullman is er echt goed in om met een paar woorden een duidelijk karakter neer te zetten.

Lyra rolt van het ene avontuur in het andere waardoor je je niet snel verveelt met dit boek. Het is zo kleurrijk, spannend, divers en leuk. Zeker een aanrader voor fantasy-liefhebbers, maar ook voor ieder ander die wel van een goed avonturenverhaal houdt.