Het rijk van Jegorov

Zaterdag, 12 november, 2016

Geschreven door: Manuel Moyano
Artikel door: Christian Jongeneel

Eeuwig leven

[Recensie] Een Japanse expeditie naar de binnenlanden van Papoea Nieuw-Guinea stuit daar bij toeval op een methode om het eeuwige leven te verwerven. Het gaat om een nematode, die cellen van zijn gastheer kan vernieuwen. Het extract van een bloem voorkomt groei van de wormen, want als ze volwassen worden, vreten ze hun gastheer op. Expeditieleider Yasutaka Mashimura begrijpt dat hij hier een recept in handen heeft om heel rijk mee te worden.

De premisse van Het rijk van Jegorov van de Spaanse auteur Manuel Moyano intrigeert behoorlijk. De roman is geschreven in een pseudo-documentaire vorm. De lezer krijgt dagboekfragmenten, mailberichten, krantenknipsels, transcripties van telefoongesprekken en zelfs een personenregister voorgeschoteld. Een hoofdpersoon kent de roman niet. Op originaliteit scoort Moyano hoog.

Contemplatie

Spannend is het ook. Het onheil hangt vanaf de eerste pagina boven het verhaal, dat alle kanten uit zou kunnen gaan en daarom aan je blijft trekken. Pas ver voorbij de helft komt Oleg Jegorov in beeld, het personage aan wie de roman zijn titel ontleent. De laatste zin onthult wie de “auteur” is. Ik heb het boek in één ruk uitgelezen.

Toch bleef ik met een onbevredigend gevoel achter. Van een boek over het eeuwige leven had ik toch iets meer contemplatie verwacht. Daar komt Manuel Moyano helaas niet aan toe. Nadat op de eerste pagina’s nog ruimte is voor rustige observaties van een verliefd expeditielid, wordt het tempo van de vertelling steeds verder opgevoerd, als in een actiefilm, zodat er tegen het eind alleen nog verbale explosies klinken. Hier had veel meer ingezeten.

Eerder verschenen op http://www.christianjongeneel.nl/