Het spel van leugens

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Anna West
Artikel door: Inge Brunekreef-Harbers

Hoe het dode zoontje na zeventien jaar springlevend terugkeert

[Recensie] Aron, het tweejarig zoontje van Peter en Eva Ackerman is tijdens een echtelijke ruzie om het leven gekomen. Peter vertelt echter aan de politie dat hun zoontje is ontvoerd. Hij is bang dat de waarheid zijn carrière zal schaden en dat Eva veroordeeld zal worden voor de dood. Hij eist wel dat Eva bij hem blijft, wat maakt dat het huwelijk er niet beter op wordt. Terwijl Eva weet dat hun zoontje in de tuin begraven is, gaat de zoektocht naar Aron door. Zo wordt er na zeventien jaar een verouderingsfoto van Aron getoond op tv. Peter geeft een interview over hun vermiste zoontje. Een paar dagen na de uitzending staat er plots een jongen voor hun deur die zegt dat hij Aron is. Hij lijkt sprekend op Peter.

Anna West, een pseudoniem voor Marja West, heeft een vlotte schrijfstijl die even wennen is door de ik-vorm. Onder haar eigen naam publiceert ze op Facebook ook korte verhalen. In Het spel van leugens geeft zij weinig informatie gedurende het verhaal, waardoor je met veel vragen komt te zitten. Is die jongen misschien toch Aron ? Waarom vinden Peter en hun vrienden het normaal dat Aron er weer is?

Het verhaal speelt zich af in het heden en wordt verteld vanuit het perspectief Eva. Een verwarde en naïeve vrouw die haar zoontje mist. Peter is een man die perfectie eist, ook van Eva. Af en toe neemt Het spel van leugens je mee terug in het verleden. Bijvoorbeeld naar Eva’s jeugd en naar gebeurtenissen van zeventien jaar geleden. Mondjesmaat kom je er achter wat er allemaal gebeurd is. Tot het laatste hoofdstuk waar dan eindelijk je vragen grotendeels beantwoord worden. Het spel van leugens is echt een psychologische thriller met een mooie plottwist.

Schrijven Magazine