Het vegetarische kinderkookboek

Zaterdag, 17 juli, 2021

Geschreven door: Sander Buesink
Artikel door: Eva Reinders

Een vrolijke serie voor de junior chefs

[Recensie] Een kind dat geen vlees eet in huis óf een kind dat juist te veel vlees eet? Na een Kinderkookboek met een spannend verhaal en Het vegetarische kinderkookboek. Een van de weinige vega kookboeken voor kinderen en dan nog een leuk boek ook! Een boek dat een filmpje verdient!

Het vegetarische kinderkookboek is, net als Bakken als de beste, een vertaling uit het Engels. Uitgeverij Kluitman zet daarmee een vrolijke serie neer voor junior chefs die zelf aan de slag willen in de keuken. In het nieuwste deel vind je meer dan 50 recepten voor bijvoorbeeld ontbijt, lunch en avondmaaltijd – allemaal zonder vlees dus. De recepten zijn zoveel mogelijk in beeld gebracht: ingrediënten en bereiding staan op de foto, met duidelijke, korte aanwijzingen. Vooraf krijg je uitleg over keukenmaterialen en gezond eten. Aan de hand van een soort schijf van vijf wordt duidelijk gemaakt dat je het best gevarieerd kunt eten. Leuk ook dat je kunt zien hoe een schuimspaan of spatdeksel eruit ziet.

Bij de recepten staan vaak ingrediënten én eindresultaat afgebeeld. Nadeel is wel dat de ingrediënten vaak al een bewerking hebben ondergaan. In de ingrediëntenlijst vind je dus bijvoorbeeld geroosterd brood, in stukjes gesneden mango en geraspte wortel. De ene keer is zo’n handeling voor een kind prima te begrijpen en uit te voeren, de andere keer moet een volwassene waarschijnlijk even bijspringen. Samen van tevoren het recept lezen kan in elk geval geen kwaad!

Kaaskruidenmuffins, Kokosrijst met pittige bonen en Lasagne van zoete aardappel: de recepten zijn gevarieerd en zeker niet kinderachtig. Een steak van bloemkool of linzenburger met eekhoorntjesbrood kun je ook gerust aan je ouders serveren. Toegankelijker zijn wellicht de quesadilla’s, wraps en pizza. En wat dacht je van avocado-bananenijs, bietenbrownies of limoentaart? Meteen doen: zelf platbrood en bananenchips bakken. Met een beetje slimme combinaties en wat hulp bij de mise-en-place zet de kinderkok zo een compleet diner op tafel.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl