Het verborgen orakel

Zaterdag, 4 april, 2020

Geschreven door: Rick Riordan
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Jonge held krijgt een opdracht

[Recensie] Apollo is een Griekse god, maar doordat hij Zeus woedend maakte is hij veranderd in een sterfelijke jongen. Hij kan pas weer een god worden als hij Zeus weet te plezieren. Hij wordt als puber gedropt in New York. Daar zijn genoeg vrienden te vinden, maar ook genoeg vijanden. Misschien kan Kamp Halfbloed hem een handje helpen? Er zijn in ieder geval wat vreemde dingen gaande in Kamp Halfbloed, maar Apollo gaat samen met de halfgod Meg de problemen in dit kamp proberen op te lossen.

Apollo is echt één van de leukste Griekse goden die er bestaan. Apollo is een grappige gozer met genoeg bijdehand commentaar (iets wat vaker voorkomt bij de personages van Rick Riordan). Riordan laat goed zien dat Apollo een creatieve geest heeft, zelfs de titels van alle hoofdstukken zijn haiku’s! Hoewel Apollo het in het begin nogal hoog in zijn bol heeft, trekt hij langzaam bij en wordt hij een dappere held. Ook Meg (zijn bondgenoot) is erg leuk. In het begin is ze nog wat mysterieus, maar later zie je hoe handig zij kan zijn in dit verhaal.

Riordan blijft maar genoeg inspiratie hebben, in deze serie weet hij weer nieuwe vijanden te creëren die gevaar brengen in Kamp Halfbloed. Er komen genoeg mythische figuren voorbij in Het verborgen orakel, ik raak er gewoon nooit op uitgekeken! Dit boek is een vervolg op de Helden van Olympus, dus probeer dat boek wel eerst te lezen voordat je begint aan deze serie, anders krijg je te maken met een flink aantal spoilers! Het is ontzettend fijn om nieuwe personages te leren kennen, maar oude personages terugzien is ook heel fijn. Het weet echt het leed te verzachten die je wellicht hebt gekregen tijdens het lezen van het laatste deel van De Helden van Olympus.

Rick Riordan heeft een vaste opzet voor zijn verhalen: jonge held krijgt een opdracht die hij binnen een bepaalde tijd moet uitvoeren, met daarin genoeg kleinere avonturen vol mythologische personages. Ook in De beproevingen van Apollo bewijst deze schrijver dat deze opzet leuk blijft, ik kan er geen genoeg van krijgen! Ik kijk daarom ook enorm uit naar de volgende delen in deze serie.

Eerder verschenen op Nerdygeekyfanboy

De toren van Nero

De tombe van de tiran