Het wonderkabinet

Zaterdag, 4 mei, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Joost Zuijderduijn

De wonderlijke reis van een dove jongen in New York

[Recensie] Ben is een jongen die graag zijn vader eens wil ontmoeten. Hij weet namelijk niet wie het is, zeker omdat zijn moeder niet meer leeft en ook nooit heeft gezegd wie het is. Wanneer hij op een stormachtige avond een ongeluk krijgt en zijn gehoor verliest (hij kon al niet horen met één oor, nu met beiden niet), gaat hij naar New York om daar de sporen te vinden van zijn vader. Rose is een doof meisje die vooral thuis is, maar droomt over een mysterieuze actrice die ze wilt zien. Beide kinderen gaan op stap in New York en op een bepaalde manier wordt het geschreven verhaal van Ben en het getekende verhaal van Rose verweven op een hele bijzondere manier.

Brian Selznick is echt een meester in het combineren van getekend en geschreven verhaal. Het Wonderkabinet is een prachtig verhaal wat wisselt tussen getekend en geschreven verhaal. Laten we beginnen met de tekeningen, die weer echt prachtig worden weergegeven. Ik zou willen dat ik zulke mooie creaties kon maken met potlood! De tekeningen sluiten goed op elkaar aan en het voelt net alsof je een film aan het kijken bent. Tijdens het lezen bedacht ik automatisch al muziek en geluiden van New York die het verhaal nog mooier maakten, wat de illustraties automatisch met mij deden.

width=Het geschreven verhaal is ook van goede kwaliteit. Ben is een jongen vol hoop en is vastberaden om zijn vader te vinden, maar dat is wel erg moeilijk als je doof bent geworden. De doofheid is een belangrijk thema in het verhaal en vond ik heel bijzonder om te lezen. Zeker de zoektocht door New York heeft wat aansluitingen op het getekende verhaal, waardoor je steeds nieuwsgieriger wordt naar de ontknoping van het verhaal. En wauw, de ontknoping is echt adembenemend en is zo emotioneel.

width=Ik vind het erg fijn dat Brian diversiteit in zijn boeken weet te stoppen. Het is voor het eerst dat ik een verhaal lees over dove mensen, maar ook in zijn andere boek De Wonderlingen weet hij diversiteit aan de lezer te leveren. Ook het afsluitende woord van de schrijver geeft je veel meer inside information over het boek en maakt het des te bijzonder.

width=Het Wonderkabinet is een prachtige zoektocht in New York met fijne personages om over te lezen. De illustraties en de hoofdstukken sluiten goed op elkaar aan, hoewel je dat in eerste instantie nog niet doorhebt. Ik ben ontzettend benieuwd naar de verfilming van dit verhaal, dus deze hoop ik zeker te gaan aanschouwen in de bioscoop! Laatst is ook de filmversie van het boek uitgegeven, dus deze kan je snel in huis halen om je voor te bereiden op de film (en zo kan je ook dit prachtige verhaal ontdekken)!

Eerder verschenen op www.nerdygeekyfanboy.com.