Holy Fuck

Dinsdag, 23 april, 2019

Geschreven door: Mabel Nummerdor
Artikel door: Roeland Dobbelaer

Seksbijbel voor de toekomst

[Recensie] Het leuke van deelnemen in een jury van een boekenprijs is dat je ook boeken leest waar je zelf niet al te snel naar zou pakken. En zo las ik Holy Fuck, op expeditie naar de toekomst van seks. Ik huldig het standpunt dat je sommige dingen moet doen en er vooral in het openbaar niet over moet praten, en ik bedoel hier de meest intieme zaken van het leven. Praten over seks levert altijd tenenkrommende teksten of beelden op. Ik was bang dat Holy Fuck een soort reportage zou zijn waar sneue echtparen uitgekeken op elkaar aan het woord werden gelaten over hun bezoek aan parenclubs en pornofeesten, afgrijselijke ‘reality-tv’ maar dan op papier. Maar Holy Fuck is gelukkig geheel anders van opzet. De auteurs Mabel Nummerdor & Jeanneke Scholtens, in het dagelijks leven journalisten en ‘trendwatchers’ zijn als ware futurologen de wereld van vernieuwende seks binnen gegaan en laten de lezers de trends van heden en toekomst zien.

In de inleiding schrijven de auteurs: “Seks is zoveel meer dan alleen het uitvoeren van de daad. De toekomst van seks gaat dan ook over een gigantisch breed scala aan vragen die veel verder reiken dan de geijkte vragen over hoe vaak we het per week zullen doen en met wie of wat. De toekomst van seks gaat over alles wat gelinkt is aan het concept seks: over het verlangen, de verleiding, de liefde, de mythe, de voortplanting, de moraal, de lust, de chemie, de vervanging en bovenal over de invulling van die basale menselijke behoefte.”

Ruwweg zien de dames twee grote trends. Aan de ene kant zal seks een steeds grotere aantal verschillende verschijningsvormen krijgen. Door nieuwe technieken zullen de experimenten, zoals met online seks (je kunt nu zelfs je eigen geur omzetten in digitale codes, dat naar je partner aan de andere kant van de oceaan sturen zodat hij/zij/… het weer kan omzetten in echte geuren, je moet er maar opkomen) alleen maar toenemen. De mens is een inventief wezen en net zozeer als de variaties in kleding en eten toenemen, doet dat het dat met seks ook. Hulpmiddelen of nepmensen, robotseks, worden uiteraard uitgebreid belicht. Nieuw voor mij was de gedachte om nieuwe mensen, nieuwe genders met nieuwe of andere erotische zones te creëren. Plastische chirurgie maar dan helemaal in dienst van het seksueel genot. Holy Fuck beschrijft nog tientallen andere seksinnovaties. Ik beschouw me zelf als een redelijk belezen mens, maar zelden een boek gelezen zelden waarin ik zoveel nieuwe termen las: human skin-condoom, open source-sekstoys, polyamorie, sporno, hookup-cultuur, body-hacken, et cetera. Leerzaam en boeiend, maar de lange lijst met nieuwigheden werd ook wel wat vermoeiend.

Aan de andere kant zien Nummerdor en Scholtens dat de aanvankelijke reden voor seks, namelijk de reproductie, steeds meer los komt te staan van de daad zelf. “Seks en voortplanting zullen in de komende decennia steeds verder van elkaar verwijderd raken. Nu de toekomst van virtuele seks, de roboseksueel, body&brainhacks en het einde van de romantiek de revue zijn gepasseerd, vragen wij ons af: houden we de fysieke daad er te zijner tijd nog wel in? Op naar de designbaby’s, CRISPR en de Babymachine.” Bij stellen die niet zelf zwanger kunnen worden zijn er al legio mogelijkheden om hen te helpen, dat zal alleen nog maar toenemen, stellen de auteurs. Babymachines zijn niet ver weg. “Waarom nog bevallingspijn als je je ei in je woonkamer gezellig kunt laten uitbroeden?”

De futurologen denken dat al deze nieuwe mogelijkheden zich de komende vijftig jaar gaan voordoen. Zelf had ik vooral de gedachte dat ik blij ben ik dat ik dit zelf niet allemaal hoef mee te maken of hoef te ondergaan. Ik mis namelijk wel iets in dit boek. Gewoon wat romantiek, gezelligheid en intimiteit, zo maar wat zaken die in de oude wereld bij seksualiteit hoorden. Eigenlijk gaat Holy Fuck over een wel erg mechanische opvatting van seksualiteit, als of mensen alleen maar in seksualiteit seksueel genot zoeken en niets anders.

Aan het eind van het boek zien de auteurs dat zelf ook in: “We weten inmiddels dat lang leven vooral afhankelijk is van de mate van sociale verbondenheid waarin mensen verkeren. Je zou misschien denken dat roken, drinken, niet sporten en vet eten het noodlot bepalen, maar eenzaamheid blijkt een veel grotere killer te zijn. […] Alles wat menselijk contact stimuleert, zo zien we keer op keer, blijft een slap aftreksel van het echt werk. Fysiek menselijk contact dankt haar heilzame werking aan oogcontact, handen schudden, een omhelzing, een face-to-face-gesprek, een aanraking, oftewel, de fysieke aanwezigheid van een ander.”
“Gelukkig”, dacht ik.

Holy Fuck is een vrolijk boek, goed geschreven, goed gedocumenteerd en heeft diepgang en snelheid. Het boek is opgemaakt als een glossy en heeft een grote variatie in vormgeving, kleur en illustraties. Allemaal uiterst verzorgd. De illustraties zijn relevant en informatief. Alles is origineel en prikkelend gebracht. Holy Fuck is de terechte winnaar van de eerste Alice Indie Boekprijs, in de categorie non-fictie 2019.

Roeland Dobbelaer las als jurylid van de Alice Indie Boekprijs voor het onafhankelijke boek een aantal recente non-fictie boeken.