How the Brain Works

Maandag, 20 april, 2020

Geschreven door: Diverse Auteurs
Artikel door: Dina Diek

Kleurrijke bom van informatie

How the Brain Works: the facts visually explained is een educatief, kleurrijk en gedetailleerd plaatjesboek voor volwassenen boordevol informatie over de fascinerende wereld van het brein.

[Recensie] De How Things Work-serie van Dorling Kindersley Publishing probeert op een toegankelijke en visuele manier verschillende complexe onderwerpen begrijpelijk te maken voor (jong) volwassenen. Het meest recente deel, How the Brain Works, combineert wetenschappelijke informatie over het brein en interessante feitjes als “all human embryos start life with a female brain” en “the average human attention span is just 8 seconds” met duidelijke en leerzame illustraties.

Het boek begint met een anatomieles, die je onder andere leert waar je temporale kwab zit en wat motorneuronen precies doen. Vervolgens beschrijft het boek een breed scala aan hersenfuncties, van het plannen van bewegingen en het voelen van pijn, tot het opslaan van herinneringen en het creëren van bewustzijn. En wat gebeurt er als het brein niet goed functioneert, zoals bij aandoeningen als dementie, downsyndroom en autisme? Mijn favoriete hoofdstuk, The brain of the future, gaat een stapje verder door uit te leggen hoe we ons brein kunnen verbeteren en nabootsen met technologie en te stellen dat we eigenlijk nog maar een klein deel van (de functies van) het brein hebben onderzocht.

De stijl van het boek komt overeen met een lesboek of encyclopedie, maar dan veel luchtiger gebracht. Elk onderwerp, verdeeld over twee pagina’s, begint op een algemeen niveau en wordt vervolgens in detail uitgewerkt. Voor extra informatie verwijzen de auteurs naar andere pagina’s, waardoor je het boek makkelijk door kan bladeren op zoek naar een interessant onderwerp en het niet uitmaakt op welke pagina je begint met lezen.

De kleurrijke illustraties gaan gepaard met een aanzienlijke hoeveelheid tekst, feitelijke bijschriften en vraag-antwoordbubbels. Hoewel je er met een goede basis aan biologiekennis gemakkelijk doorheen leest, zorgt dit voor een flinke warboel; soms weet je haast niet waar je moet beginnen met lezen.

Deze overvloed aan informatie maakt het boek echter wel compleet en veelzijdig. Het zal niet alleen volwassenen, maar ook jongvolwassenen en (jonge) kinderen met interesse in het onderwerp boeien. Het maakt namelijk niet uit wat je precies altijd al hebt willen weten over het brein, in dit boek vind je ongetwijfeld het antwoord.

Eerder verschenen op C2W