Huis van aarde en bloed

Zaterdag, 11 april, 2020

Geschreven door: Sarah J. Maas
Artikel door: Minca Huiberts

Crescent city

[Recensie] Bryce Quinlan woont in Crescent City. Een moderne en drukke stad waarin magische wezens en mensen samen leven, maar dit loopt niet altijd even soepel. Bryce is half mens, half fae en behoort daarmee tot het huis van Aarde en Bloed. De andere drie huizen voeren de boventoon en dit is voelbaar in de kroegen, op het werk en zelfs op straat. Bryce heeft het altijd goed kunnen vinden de weerwolven. Zeker met Danika, haar beste vriendin waarmee ze regelmatig op stap gaat en geniet van alle bezienswaardigheden in Crescent City. Maar als de stad wordt getroffen door een wrede moord, is hun zorgeloze leventje voorbij. Bryce moet noodgedwongen de dader van dit vreselijke incident ontmaskeren. Een lastige en gevaarlijke opdracht waarbij ze dient samen te werken met huurmoordenaar Hunt Athalar. Terwijl ze op zoek gaan en enkele ontdekkingen en geheimen op het spoor komen, zet hun zoektocht meer in beweging dan ze hadden verwacht.

Huis van Aarde en Bloed is geen Young Adult boek, maar een Fantasy boek, zoals De Glazen Troon serie. In de eerste hoofdstukken wordt hierdoor veel aandacht besteed aan world-building en een stuk minder aan de ontwikkeling van de personages. Dit is ook wel nodig, want de wereld die de auteur in dit boek heeft gecreëerd, zit ingewikkelder in elkaar dan je in eerste instantie zou verwachten. Een grote stad, zeven districten en vier huizen die de dienst uitmaken. Elk huis bestaat uit verschillende inwoners want er wordt onderscheid gemaakt tussen Fae, mensen, engelen, dieren, heksen, etc. Elk huis heeft eigen regels en de manier waarop Crescent City is opgedeeld, ligt niet voor de hand. Daarom bevatten zeker de eerste vijf hoofdstukken een grote hoeveelheid informatie over de wereld waarin Bryce leeft. Tussendoor wordt aandacht besteed aan de belangrijkste personages, maar pas na enkele hoofdstukken komt het verhaal echt op gang. Het is dus even doorzetten voordat het verhaal spannend wordt.

Zodra de eerste angstaanjagende gebeurtenis voor valt, neemt de spanning in het verhaal toe. Dit incident zet een heel aantal andere gebeurtenissen in werking. Er wordt ook al gauw gebruik gemaakt van perspectiefwisselingen, waardoor het verhaal zich verder uitbreid en je meer informatie vanuit verschillende hoeken van het verhaal ontvangt. Het verhaal wordt hierdoor niet lastiger te volgen, maar het vergt wel enige toewijding van de lezer om de loop van het verhaal te kunnen blijven begrijpen. Bryce blijft het middelpunt van het verhaal en wordt vooral in het begin afgedaan als een extreem feestbeest wie geen grenzen kent. De wereld waarin zij leeft en de beslissingen die zij neemt staan wellicht nog ver van ons als lezer af, maar naarmate het verhaal vordert, merk je dat Bryce eigenlijk niet zo een heel oppervlakkig personage is en slimmer en nadenkender is dan verwacht. Nadat ze aan Hunt Athalar is gekoppeld, blijft haar koppigheid nog lange tijd aanhouden, maar in de tussentijd neemt ze wel maatregelen om het onderzoek te bevorderen. Ook de andere personages krijgen een eigen stem. Ze komen tot leven door de interactie die ze hebben met elkaar en met Bryce. Toewijding, vriendschap, liefde en haat komen geregeld aan bod.

De regels, mogelijkheden en beperkingen van Crescent City worden naarmate het verhaal vordert steeds gedetailleerder. De wereld komt hierdoor steeds meer tot leven en wordt begrijpelijker.

De moeilijkheidsgraad waarmee het boek begon, zwakt in de eerste helft van het boek geleidelijk aan ook weer een beetje af. Het verhaal verloopt ongeveer zoals je zou verwachten en met hier en daar een paar verrassingen en spannende gebeurtenissen blijft het verhaal interessant. Pas in de tweede helft van het verhaal komen Sarah’s sterke auteurskwaliteiten aan het licht. De ene na de andere ontknoping vindt plaats en het verhaal staat geen moment stil. Er gebeuren gruwelijke dingen en verschillende personages worden voor het blok gezet. Ze moeten drastische beslissingen nemen die niet altijd even fijne gevolgen hebben. De laatste drie- tot vierhonderd pagina’s lezen alsof het een film is die wordt afgespeeld. Het boek is vanaf dat moment niet meer weg te leggen en de stroomversnelling aan gebeurtenissen zorgt ervoor dat je door wilt lezen tot het einde. Bepaalde gebeurtenissen en interacties van personages die hebben plaatsgevonden in het verhaal, worden in een ander daglicht geworpen en er komen waarheden aan het licht die nauwelijks te voorspellen waren.

Dit verhaal smaakt naar meer! Ik ben zo benieuwd wat Sarah J. Maas nog meer voor ons in petto heeft want ik kan niet genoeg krijgen van haar schrijfwerk!

Eerder verschenen op Winged Books

Crescent City 2 - Huis van lucht & adem