I love soep

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Beverly Leblanc
Artikel door: Esther Out

Soep is er voor ieder seizoen

[Recensie] Een pruttelende pan zaligheid, lees ik op de flap van de cover. Daar houd ik van! Ik kom dan ook uit een soepfamilie. Zowel bij mijn oma als bij mijn moeder stond ieder weekend een grote pan soep op het fornuis te pruttelen. Het bleef vaak bij groentesoep, kippensoep of tomatensoep maar ook met een meer verfijnd soepje maak je me erg blij.

I Love Soep van Beverly LeBlanc bevat maar liefst ruim honderd soeprecepten, onderverdeeld in vijf hoofdstukken. Vleessoepen, gevogeltesoepen, vissoepen, groentesoepen en koude soepen. Voorafgaand aan deze hoofdstukken staat een inleiding waarin LeBlanc je stap voor stap alles vertelt wat je moet weten om een lekkere soep te kunnen maken. Ze wijst er allereerst op dat soep maken helemaal niet moeilijk is en dat je daarvoor ook echt niet veel kookervaring nodig hebt. Ze vertelt je alles over het maken van bouillon en ze voegt daarbij haar recepten voor runderbouillon, kippenbouillon, visbouillon en een aantal andere soorten toe. Verder vind je er recepten voor lekkere bijgerechten die je bij de soep kunt serveren, zoals bijvoorbeeld breekbrood, polentanoedels en croutons. Daarna vertelt ze je alles over de garnering van soep.

En dan gaan we naar de recepten. Soep wordt snel geassocieerd met koude, gure dagen maar LeBlanc laat zien dat er een soep is voor iedere gelegenheid en voor ieder seizoen. Zo vind je in het hoofdstuk ‘Vleessoepen’ een Italiaanse bruiloftsoep, borsjtsj, een preisoep met lamsvlees en een lichte Thaise kokossoep met balletjes. Bij de ‘Gevogeltesoepen’ vind je toppers als een rode currysoep, een kippensoep met matseballetjes maar ook een soepje dat bij een etentje niet zou misstaan: aardperensoep met confit de canard. In de ‘Vissoepen’ ben ik iets minder thuis, maar er staan er absoluut een aantal in die ik ga proberen. De chowder met schelvis en zoete aardappel klinkt bijvoorbeeld heerlijk en ook de zalm-teriyaki ramen klinkt fantastisch. Bij de ‘Groentesoepen’ vind je allerlei soeprecepten op basis van seizoensgroenten. Wat dacht je van een lekkere broccolisoep of een kruidige tomatensoep met knoedels? Het boek sluit af met een hoofdstuk over ‘Koude soepen’, ideaal voor een warme dag of voor een amuse. Zo staat er een bloody mary partysoep in die je in mooie glaasjes kunt serveren. Maar wat dacht je van een kersensoep of een matchasoep met kokosgelei na een warme dag?

De recepten zijn voorzien van behoorlijk wat informatie. Je ziet aan tekentjes in één oogopslag of het bijvoorbeeld een vegetarisch, glutenvrij of zuivelvrij recept is. Verder staat erbij hoeveel tijd de bereiding vergt en er staat zeer duidelijk uitgelegd hoe je de soep moet maken. Bij een aantal specifieke soepen worden ingrediënten gebruikt waarvoor je even op speurtocht moet, maar het meeste is gewoon in de supermarkt te krijgen.

I Love Soep is voor soepliefhebbers een fijne om in je kast te hebben, vooral omdat de inhoud zeer gevarieerd is. Bovendien is het een mooi boek met een prettig kleurgebruik en lettertype en mooie heldere en duidelijke foto’s. Van het paars op de cover ben ik wat minder gecharmeerd, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl