Ik ben Malala

Zaterdag, 27 december, 2014

Geschreven door: Malala Yousafzai
Artikel door: Roeland Dobbelaer

Hoe Malala Yousafzai een grote heldin werd

Jongste zoon las afgelopen zomer  Ik ben Malala van de jongste Nobelprijswinnaar ooit, Malala Yousafzai en haar ghostwriter Christina Lamb, voorheen buitenlands correspondent in o.a. Pakistan. Jongste dochter (10 jaar) wil het boek ook lezen en een werkstuk maken over Malala. Afgelopen weken heb ik het boek ook maar opgepakt, met enige tegenzin moet ik bekennen. Maar als biografisch lezer moet je soms je eigen voorkeuren opzijzetten. De boeken lezen die mijn kinderen lezen is een mooie manier om met ze in contact te blijven. En ik moet zeggen, het boek heeft grote indruk gemaakt. Mijn tegenzin werd na een paar hoofdstukken omgezet in bewondering, ontroering en groot respect.

Malala werd internationaal bekend toen ze op 9 oktober 2012, nog maar 15 jaar oud, werd neergeschoten door een talibanstrijder. Ondanks dat de kogel door haar hoofd ging, overleefde ze de aanslag. Malala was al voor de aanslag een bekendheid in Pakistan. Samen met haar vader, onderwijzer en schooldirecteur, voerde ze een jarenlange strijd voor het recht op onderwijs voor iedereen in het streng Islamitische Pakistan, dus ook voor jonge meiden. Het boek beschrijft de worsteling van de vader om zijn school overeind te houden, ondanks de druk van de taliban lukt het hem om telkens weer geld te krijgen en meisjes te blijven onderwijzen. Malala geeft toespraken en houdt een dagboek bij over hoe het is om als meisjes naar school te gaan. Haar stukken worden in een plaatselijke krant afgedrukt. Malala wordt een levend symbool tegen de taliban, ze is dan pas 11, 12 jaar oud. Twee mensen, vader en dochter, die tegen de terreur van de taliban in het verschil proberen te maken. Dapper. Heel dapper. Natuurlijk is het boek hier en daar over de top, en wordt het heldendom soms wat te ronkend beschreven. Maar stel dat de daden en aanpak van vader en dochter maar 10% zijn van wat er in het boek staat, dan nog steeds blijft hun enorme moed overeind.

Lamb schetst in detail het ontstaan van de taliban in Pakistan, die vanaf begin jaren negentig van de vorige eeuw als een kankergezwel steeds meer het land overnemen. De taliban hebben het met name gemunt op het onderwijs. Bijna elk dag plegen de taliban aanslagen, op mensen en op scholen. Twee weken geleden nog werden meer dan 100 schoolgaande kinderen in koelen bloede vermoord. In sommige gebieden in Pakistan vinden en vonden complete veldslagen met het leger plaats. Ook in de Swat-vallei waar Malala woonde. En in dit klimaat van terreur en angst durven twee mensen te zeggen: we gaan gewoon door met onderwijs geven en krijgen. Een meisje van 11, 12 en haar vader. Prachtig en ontroerend.

Voor onze jongste dochter van tien is het boek nog wat te moeilijk misschien (het boek is goed geschikt voor kids van rond de 13 en ouder), maar we gaan het samen lezen en leg ik haar moeilijke stukken uit. En dan, dan maken we een prachtig werkstuk. Vader en dochter, begrijpt u.