Ik reis alleen

Zaterdag, 18 januari, 2020

Geschreven door: Samuel Bjørk
Artikel door: Agnes Eikema

Spannende debuutsroman

[Recensie] Samuel Bjørk is het pseudoniem voor de Noorse schrijver, toneelschrijver en singer/songwriter Frode Sander Øien. Al eerder schreef hij romans, maar Ik reis alleen is zijn thrillerdebuut. En wat voor eentje, ik wil meer!

Een man die zijn hond uitlaat vindt het lichaam van een klein meisje aan een boom hangen. Het meisje is goed verzorgd en heeft keurige nieuwe poppenkleren aan. Aan haar rugtasje is een label bevestigd met de tekst “Ik reis alleen”.  Het team van inspecteur Holger Munch komt erachter dat het niet bij deze moord zal blijven; er is een seriemoordenaar actief die het op jonge meisjes heeft voorzien. Samen met de excentrieke Maria Krüger werkt Holger nauw samen aan deze moordzaak die steeds duisterder wordt.

Hij stelt een onderzoeksteam op; eentje die al vaker met elkaar hebben gewerkt en goed op elkaar zijn ingespeeld. Het is allemaal goed georganiseerd en strikt geheim. Daar waar het team eerst nog volledig in het duister tast, hebben ze al snel de eerste aanknopingspunten. Waarom hebben de meisjes poppenkleren aan en waar ‘reizen’ ze naar toe? Om tot de oplossing van de zaak te komen, moet Maria in het hoofd van de dader kruipen. Een eigenschap die ze goed onder de knie heeft en daarnaast haar wil om te leven voedt. Want dat Maria met psychische problemen kamp wordt al snel duidelijk.

In dezelfde periode stuiten twee broers op een christelijke sekte die diep in het bos is gevestigd. Tobias, de oudste, wil meer weten over de sekte waarover de gekste verhalen in den ronde gaan. Hij gaat op onderzoek uit en stuit daarbij op een meisje dat om hulp vraagt. Hij probeert haar te helpen, maar dit gaat niet helemaal zoals hij had verwacht.

Ik reis alleen is een spannend, vloeiend verhaal dat op beeldende wijze is beschreven! Geen moment had ik gedacht dat dit zijn thrillerdebuut zou zijn. Het is een boek waar iedere thrillerliefhebber namelijk blij van zal worden, want niet alleen de spanning is goed gedoseerd ook de verhaallijnen zitten vernuftig in elkaar; om je vingers bij af te likken!

Zo lezen we bijvoorbeeld over de kindermoorden, de christelijke sekte in het bos, maar ook op persoonlijk vlak lijkt Holger op de een of andere manier met een zaak te maken te hebben. Het duistere personage Maria Krüger maakt het verhaal helemaal compleet. Ze kampt met enorme psychische problemen en lijkt te leven op de moordzaak. Deze soort personages kom je vaker tegen in thrillers, maar Bjørk heeft er toch een eigen schwung aan gegeven. Door de prettige en toegankelijke schrijfstijl word je al snel verwikkeld in het verhaal en kan je het maar moeilijk loslaten. Dus wees gewaarschuwd: lees dit boek, maar reserveer direct twee avondjes voor jezelf!

Eerder verschenen op boekenenz.nl

Ik reis alleen

Ik reis alleen