Ik voel me op mijn ziel getrapt

Dinsdag, 15 juni, 2021

Geschreven door: Bärbel Wardetzki
Artikel door: Evert van der Veen

Menselijke gevoeligheden

[Recensie] De titel Ik voel me op mijn ziel getrapt daagt de potentiële lezer uit, maakt nieuwsgierig naar de inhoud en kan zelfs enigszins confronterend overkomen. Wat mag de lezer van dit boek van een Duitse psychotherapeute verwachten?

De ondertitel legt het nader uit: Omgaan met gevoelens van kwetsing en afwijzing. Met veel voorbeelden uit haar eigen psychologische praktijk en verweven met psychologische inzichten illustreert Bärbel Wardetzki haar verhaal. Zij werkt vanuit de Gestalttherapie die als kenmerk heeft om tot de diepere lagen van een mens door te dringen en verborgen gevoelens in mensen naar boven te halen. In deze psychologische visie is de mens zélf verantwoordelijk voor zijn leven en de keuzen die hij daarin maakt. In allerlei kaders wordt het betoog samengevat dat hier en daar voor de gemiddelde lezer misschien wel enige aandacht vraagt omdat er wel de nodige psychologische uitleg naar voren komt die echter wel toegankelijk is.

Door heel het boek heen wordt duidelijk dat mensen zich veelvuldig gekwetst kunnen voelen. Dit heeft de nodige – soms ingrijpende – gevolgen voor hun gedrag omdat zij zich meestal niet bewust zijn van wat er met hen gebeurt. Wat door een ander vaak niet zo wordt bedoeld, komt wel zo over met als gevolg dat mensen de houding en woorden van de ander persoonlijk opvatten. Ook vroegere ervaringen spelen daarin vaak een belangrijke rol.

De lezer die vanuit de ondertitel een boek met louter ‘tips and tricks’ verwacht over hoe je met gevoelens van kwetsing en afwijzing omgaat, moet wel even geduld hebben want de toepassing voor de lezer komt pas in het vierde deel aan de orde. Daar legt Bärbel Wardetzki uit dat het allereerst belangrijk is om deze gevoelens bij jezelf te erkennen en vanuit die bewustwording contact met de ander en jezelf te maken.

Bärbel Wardetzki is psychotherapeute en woont in München; ze geeft lezingen in Duitsland en ook in andere landen en organiseert regelmatig seminars.