In 225 Reisen durch Europa

Donderdag, 7 oktober, 2021

Geschreven door: Stephanie Iber
Artikel door: Evert van der Veen

Verkenning van ons eigen continent

[Recensie] Dit inspirerende duitstalige boek In 225 Reisen durch Europa neemt de lezer/kijker mee door vrijwel alle landen van Europa. Het is opgezet in vier rubrieken waarvan de titels aangeven wat men daar kan verwachten:

• ongetemde natuur
  • van mensenhand
  • in het koninkrijk van de bergen
  • zee en kusten

In 225 Reisen durch Europa is een warm en aansprekend pleidooi om ons eigen continent beter te leren kennen. Europa is namelijk veelzijdiger en boeiender dan menigeen soms denkt en heeft op verrassende wijze méér te bieden dan wij weten. Fraaie en kwalitatief hoogwaardige fotografie vergezelt de tekst en maakt dit boek uiterst plezierig om te bekijken. De opnamen zijn vaak niet voorspelbaar maar hebben dan een verrassende invalshoek die de foto een extra dynamische uitstraling geeft. Daarin is te merken dat hier vakfotografen aan het werk zijn geweest.

De uitgelichte items worden met tekst geïntroduceerd en daarnaast zijn er kaders met reistips en onvergetelijke belevenissen.

Uiteraard zijn er de bekende hoogtepunten die algemene bekendheid genieten maar regelmatig wordt ook de aandacht gevestigd op bijzondere plaatsen die niet iedereen kent. Dat geldt bijvoorbeeld voor het Saksisch Zwitserland waar zich spectaculaire bergtoppen bevinden. Het zandsteen zorgt voor grillige vormen die tot de verbeelding spreken.

Fraai zijn ook de close ups zoals die van een ranonkel bloem en de steltloper in prachtig spiegelbeeld. Van de bergen zijn er vele schitterende opnamen.

Regelmatig wordt er een top 10 gegeven van een bepaald onderwerp zoals boekhandels met Atlantis Books op het Griekse eiland Santorini op nummer 1, pelgrimswegen, vuurtorens en kustwegen met twee routes in Ierland als nummer 1 en 2. Aardig is ook de top 10 van kunstenaarscafés met café Montmartre in Praag als nummer 1 en café Americain in Amsterdam op plaats 7. In de top 10 van vlooienmarkten staat de kaasmarkt van Alkmaar op nummer 8 en deze is met een grote foto over twee pagina’s vertegenwoordigd. Het bevestigt voor buitenlanders weliswaar het enigszins stereotiepe beeld van Nederland als kaasland – met klompen natuurlijk – maar misschien hebben wij dat beeld in onze toeristische reclame zelf ook wel enthousiast uitgedragen.

Onbekend maar zeer de moeite waard is de Sulak canyon in Dagestan in Rusland en bijzonder is de opname van de roze gekleurde zoutpannen in het zuiden van Sicilië. Opmerkelijk zijn de duinen van Pilat bij Bordeaux die het natuurlijk niet halen bij die van Namibië maar voor Europese begrippen toch respectabele afmetingen hebben: 2,5 kilometer lang, 500 meter breed en maar liefst 105 meter hoog. De enige woestijn van Europa bevindt zich in Sierra Nevada in Spanje.

Er zijn(over)bekende items als de Dom van Keulen (met een fraaie opname van het kruisgewelf) en Amsterdam wordt terecht genoemd vanwege het Rijksmuseum, het Stedelijk Museum en het Van Gogh museum. Ook de Basilius kathedraal in Moskou, de Akropolis in Athene en de mozaïeken in Ravenna, waaronder die in de kerk San Vitale en de kloosters in Moldau in Roemenië zijn algemeen bekend maar mogen toch niet ontbreken omdat ze van grote culturele waarde zijn. Dat geldt ook voor de Waddenzee met zijn rijke ecologie.

Indrukwekkend is de opname van de St. Gallen bibliotheek in Zwitserland; het is één van de oudste bibliotheken in de wereld. Verrassend is de vermelding van de ultramoderne kantorenwijk La Défense in Parijs waar 150.000 mensen werken.

Natuurlijk waren hier en daar andere keuzen mogelijk geweest want echt álles wat Europa te bieden heeft, valt eigenlijk niet in één boek samen te vatten. De fjorden van Noorwegen, de zuidkust van Engeland, Bretagne in Frankrijk, onze Waddeneilanden hadden ook genoemd kunnen worden om maar wat te noemen. Dat neemt niet weg dat dit boek In 225 Reisen durch Europa een fraaie impressie geeft van alles wat Europa de belangstellende inwoner en reiziger heeft te bieden.