In de stilte van de nacht

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Michael Connelly
Artikel door: Agnes Eikema

Spannende ontknoping van een lugubere coldcase

Wanneer je mij vraagt wat een goede thriller is, is de kans groot dat ik je een boek van Michael Connelly zal aanraden. Ik heb werkelijk waar zijn totale oeuvre gelezen en ben iedere keer verheugd om te zien dat er een nieuw boek verschijnt. Zijn laatste boek heet In de stilte van de nacht en het is een verhaal waarin Renée Ballard en Harry Bosch elkaar treffen.

[Recensie] Harry Bosch is mijn favoriete personage in de boeken van Connelly. Zijn doortastendheid en gevoel van rechtvaardigheid in combinatie met het feit dat hij het liefst alleen werkt, maken hem geen makkelijk persoon om mee te werken. Hij is echter goudeerlijk en heeft het hart op de juiste plek. Dat blijkt ook wel uit het feit dat hij zich na zijn vertrek bij de politie nog steeds bezighoudt met cold cases.

Het perfecte duo

Op een van zijn zoektochten treft hij Renée Ballard: ooit succesvol rechercheur maar nu gedegradeerd tot de nachtdiensten omdat ze ooit haar mond opentrok en voor zichzelf opkwam tegen haar leidinggevende. De twee blijken uit hetzelfde hout gesneden en zijn het perfecte duo om de cold case van de 15-jarige Daisy op te lossen. Dit gaat vanzelfsprekend niet zonder gevaar en te nemen risico’s.

Pareltje onder de thrillers

Wat volgt is een uitermate spannend verhaal over een oude cold case waarbij een jong meisje op een lugubere wijze is omgekomen. Harry en Renée leggen verbanden bloot die het daglicht niet kunnen verdragen. Net als ik gewend ben, is dit boek van Connelly weer een pareltje onder de thrillers. Ik geniet van elke bladzijde, geniet van elk dialoog en iedere ondoordachte actie van Bosch of Renée. De mix van deze personages heeft een perfecte uitwerking en Connelly zou deze combinatie van mij zeker wel vaker mogen toepassen.

Verbinden van verhaallijnen

En net zoals vaker bij de zaken waarbij Harry betrokken is: men is niet blij met hem. De consequentie hiervan is dat Harry zich alleen maar meer gaat vastbijten waardoor hij gevaar gaat lopen. Op deze manier weet Connelly zowel de zakelijke als persoonlijke verhaallijnen goed met elkaar te verbinden. De plotwending is verrassend zonder voorspelbaar te zijn, dit is trouwens nog een van de kwaliteiten van Connelly. Daarom kan ik ook als enig minpuntje benoemen dat we nu weer eventjes moeten wachten tot het volgende boek van hem verschijnt.

Eerder verschenen op Boekenz