In het donker

Zaterdag, 2 mei, 2020

Geschreven door: Kim Mulder
Artikel door: Minca Huiberts

Opnieuw beginnen

[Recensie] Na een vreselijk incident voelt Eva zich alles behalve verslagen. Ze wil opnieuw beginnen en kiest ervoor om uit huis te gaan. Haar moeder, stiefvader en broertje betwijfelen of dit de juiste keuze is, maar Eva laat zich niet uit het veld slaan. Opnieuw beginnen, alleen, blijkt moeilijker en zwaarder dan ze had verwacht, maar al snel merkt ze dat ze er niet alleen voor staat. Bij haar nieuwe baan in de bioscoop maakt ze al snel een nieuwe vriendin, en dan is daar ook nog die razend knappe buurman, Leroy. Hij is sexy, aantrekkelijk maar tevens haar baas én bezet. Toch lijken ze zich tot elkaar aangetrokken te voelen en tegen beter weten in vertrouwt Eva hem sneller dan ze misschien had moeten doen?

De start van In het donker is zoals je van een YA/NA crossover zou kunnen verwachtten. De personages worden direct geïntroduceerd, Eva begint aan een nieuw avontuur en komt dan ook al snel die knappe buurman tegen. Na hun ontmoeting kon ik het verhaal nauwelijks meer wegleggen. De schrijfstijl is ook zoals ik verwachtte. Simpel, recht toe recht aan en dat alles zorgt ervoor dat het verhaal snel leest. Soms ietwat te snel had ik het idee. Hoofdstuk na hoofdstuk bleef ik maar doorlezen en zo ontwikkelde het verhaal zich langzaamaan tot een niet heel onvoorspelbaar plot. De problemen en struggles zag ik af en toe al van ver aankomen. Maar is dat niet vaker met dit soort boeken. Ik stoorde me er in elk geval niet echt aan.

Ook de personages zijn hier en daar wat voorspelbaar, natuurlijk zitten er af en toe verrassingen in het verhaal. Maar als je al meer YA of NA boeken hebt gelezen, merk je dat het verhaal niet geheel vernieuwend is en dat sommige voorvallen of beslissingen van personages toch wel voorspelbaar zijn. Dat nam niet weg dat het verhaal heerlijk was om te lezen en je wilt weten hoe het afloopt. Verder zijn de personages toch wel geloofwaardig, zeker de vriendschap die tussen Eva en haar collegaatje ontstaat, is mooi neergezet en wordt niet zomaar aan de kant gezet nadat Eva en Leroy elkaar gevonden lijken te hebben.

Natuurlijk komt er nog iets tussen wat roet in het eten gooit. Niet geheel onvoorspelbaar, maar wel interessant om de spanning er een beetje in te houden. De groei die Eva doormaakt gaat niet geheel zonder slag of stoot. Ik merkte hoe ze groeide maar bepaalde gebeurtenissen of opmerkingen zorgden af en toe voor een terugslag. Dit maakt het verhaal ook wat geloofwaardiger. Want wat de rest van het verhaal betreft, als lezer tref je Eva precies op het goede moment want de nieuwe start waarvoor ze gekozen heeft, gaat niet alleen over rozen.

Veel Young Adult en New Adult lezers zullen van dit verhaal smullen, en anders wel van Leroy! En aangezien dit het eerste deel uit de LICHT-trilogie is, ben je ook niet meteen uitgelezen.

Voor het eerst verscheen op Mywingedbooks

In het donker