In het hart van de Renaissance.

Donderdag, 5 maart, 2020

Geschreven door: Bram de Klerck
Artikel door: Evert van der Veen

Opvallend onopgesmukt en natuurgetrouw

[Signalering] Dit boek is uitgegeven ter gelegenheid van de gelijknamige tentoonstelling die in het Twents Museum in Enschede te bezichtigen was. Deze speciale expositie bestond uit 45 schilderijen die afkomstig zijn uit musea in o.a. Brescia, Bergamo, Florence en Venetië. De schilderijen zijn van o.a. Rafael, Titiaan, Bellini, Foppa, Tintorretto, Moroni en Moretto.

Hoogstaand werk dus en het museum mag er trots op zijn dat men dit voor elkaar heeft gekregen. In de verscheidenheid van de werken kan wel gesteld worden:

“Toch wordt de rode draad in de hier gepresenteerde kunstwerken onmiskenbaar gevormd door aspecten als de humanistische achtergrond van de renaissance, de portretkunst die er een karakteristiek genre voor was, de opvallend onopgesmukt-natuurgetrouwe uitbeelding die veel zestiende-eeuwse schilderkunst in Lombardije kenmerkt, en de internationale inbedding van de Noord-Italiaanse renaissance.” pag. 14

Het boek begint met het schetsen van de historische achtergrond. Noord-Italië wordt een Europees scharnier, het middelpunt van een web met vertakkingen naar alle windrichtingen genoemd. Interessant is het hoofdstuk over Brescia als een knooppunt tussen Milaan en Venetië en het ontstaan van het museum in deze plaats. Twee particulieren begonnen eind 18e eeuw kunstwerken te verzamelen en dit werd het begin van een interessante ontwikkelingsgeschiedenis. Het huidige museum telt 300 werken.

De kunstwerken zijn in thematische hoofdstukken als portret, wereldlijke macht, bijbel en devotie afgebeeld. In de religieuze kunst hebben veel werken Maria en het Christus-kind als thema en verder zijn er veel profane en religieuze afbeeldingen. Ook komen veel portretten voor en zijn er schilderijen met een scène uit de mythologie. Een hoogtepunt is misschien wel de annunciatie van Savoldo uit ongeveer 1538.

Het boek is fraai geïllustreerd en de afgebeelde kunstwerken zijn royaal afgebeeld zodat de lezer hier een goede indruk van krijgt.