In mijn hoofd

Zaterdag, 4 juli, 2020

Geschreven door: Sharon Draper
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Niet hulpeloos

[Recensie] Melody is een hele intelligente meid. Ze heeft een fotografisch geheugen en kan letterlijk alles onthouden. Op school zou ze het heel goed doen, alleen heeft Melody cerebrale parese en zit ze vastgekluisterd in haar rolstoel. Ze kan niet praten, schrijven, lopen en vele andere dingen die voor mensen vanzelfsprekend zijn. Hoe kan Melody aan de wereld zien dat ze veel slimmer is dan mensen denken?

Het is de laatste jaren steeds belangrijker geworden dat steeds meer verschillende mensen worden belicht in boeken. Verschillende rassen, geslachten, seksuele voorkeuren, maar ook psychische en lichamelijke aandoeningen. Dit boek gaat over een meisje met cerebrale parese, waardoor je niet normaal kan bewegen en vastgekluisterd zit aan een rolstoel. Ik was heel benieuwd hoe dit boek zou zijn, want ik weet zeker dat dit voor lezers de ogen opent. En ik had gelijk, want dit boek is een erg indrukwekkend verhaal!

In mijn hoofd laat heel goed zien hoe een meisje met cerebrale parese zich voelt. Dit is een ziekte die erg heftig en frustrerend kan zijn. Melody kan niet zelfstandig bewegen, kan niet lopen en zelfs niet eens praten. Ondanks haar beperking is ze ontzettend slim en heeft ze vele kwaliteiten die ze niet kan benutten. Je merkt als lezer goed haar frustratie, haar ongemak en haar pijn. Sharon M. Draper heeft zelf een dochter met deze ziekte, dus ze weet zich goed in te leven in de situatie. Als lezer zie je de impact van deze aandoening op Melody, maar ook op haar familie en alle mensen om haar heen. Je realiseert je dat je het voorrecht hebt om gewoon te bewegen zoals ieder ander en te zeggen wat je wil.

Gelukkig is Melody niet omringd door mensen die alleen maar medelijden met haar hebben, maar mensen die in haar geloven en die weten dat ze veel capaciteiten heeft. Haar ouders en de buurvrouw zien dat Melody heel wat in haar mars heeft en steunen haar door en door. Melody is niet hulpeloos, wat anderen gelukkig inzien. Toch zijn er genoeg mensen die haar onderschatten, zoals klasgenootjes en leraren. Deze mensen maken Melody’s leven zo oneerlijk, maar het is wel realistisch. Hoewel je vooral in het leven van Melody kijkt, zijn andere personages heel levendig en hebben ze zowel goede als slechte kanten.

Yoga Magazine

In mijn hoofd is een echte eyeopener. Het geeft een goede kijk op het leven van een kind met cerebrale parese, en weet ook een geweldige indruk op je achter te laten door het sterke einde. Dit boek is al een tijdje uit in Amerika en is een bestseller geworden in vele landen en ik hoop zo dat dat ook het geval gaat zijn in Nederland en Vlaanderen. In mijn hoofd is een boek dat je weet te raken en wat je zeker niet zal loslaten.

Voor het eerst verschenen op Nerdygeekyfanboy