In order to live

Dinsdag, 28 november, 2017

Geschreven door: Maryanne Volers
Artikel door: Suzan Voncken

Ontsnappen uit Noord Korea

Wanneer ze dertien is, besluit Yeonmi’s familie te ontsnappen uit Noord-Korea. Dit blijkt echter niet zomaar gedaan. In Order to Live is het waargebeurde verhaal over haar reis.

[Signalering] Het verhaal dat In Order to Live, A North Korean Girl’s Journey to Freedom, wordt verteld is belangrijk en moet zo veel mogelijk mensen bereiken. Yeonmi Park legt hoe onderdrukt het leven in Noord-Korea is, maar ook hoe moeilijk het is om van dit leven weg te komen. Het boek laat zien hoe groot de overlevingsdrang van de meeste mensen is, maar ook hoe er altijd mensen zijn die misbruik maken van de kwetsbaarheid van anderen.

In Order to Live is niet goed geschreven en dit houdt veel tegen. Hoewel de gebeurtenissen verschrikkelijk en verdrietig zijn, raakte het mij niet, juist omdat de schrijfstijl zo afstandelijk is.

In de media wordt getwijfeld over de authenticiteit van het verhaal dat Yeonmi vertelt. Dit omdat er interviews bestaan waar zij gebeurtenissen anders beschrijft dan hoe ze in het boek genoemd worden. Ikzelf durf geen uitspraak te doen hierover, maar wat wel duidelijk is, is dat de interviews ouder zijn dan het boek. Yeonmi was jong, gebroken en bang. Niet alle verhalen wilde ze voorzien van alle details met heel de wereld delen. Voor het boek heeft ze kunnen nadenken wat ze wilde delen en hoe ze dit wilde vertellen.

In Order to Live is een verhaal dat verteld en gedeeld moet worden. Helaas laat de uitvoering te wensen over wat betekent dat ik het boek niet met heel mijn hart kan aanraden. Wil je meer leren over het leven in Noord-Korea maar ook over de redenen waarom er Noord-Koreaanse vluchtelingen bestaan, dan is In Order to Live wel een prettig beginnersboek.

Eerder verschenen op Suus leest