In vuur en vlam

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Lisa Unger
Artikel door: Agnes Eikema

Spel met de werkelijkheid

Lisa Unger (1970) debuteerde met de thriller Mooie leugens. Daarna schreef ze nog meer internationale thrillers, maar ik ‘ken’ haar alleen maar van dit boek.  Lisa Unger werd geboren in Connecticut, maar groeide op in Nederland. Haar carrière in de uitgeverswereld heeft ze ingeruild om zich te wijden aan het schrijversvak. In vuur en vlam is haar nieuwste thriller.

[Recensie] In vuur en vlam gaat het over de spetterende verschijning Priss. Ze is niet alleen de supervrouw in de graphic novells die Ian Paine getekend en geschreven heeft, maar ook in zijn echte leven is zij zijn baken.

Ian Paine is opgegroeid in het kleine plaatsje The Hollows. Een verschrikkelijke gebeurtenis heeft een levenslange invloed op het leven van Ian. Een stabiele thuissituatie heeft hij namelijk niet, het is juist compleet ontwricht, en op school wordt hij gepest. Hij kan niet voor zichzelf opkomen en zijn leven wordt alleen maar erger. Wanneer hij op een dag Priss tegenkomt in het bos, neemt zij hem onder haar hoede. Priss beschermt hem koste wat kost en de basis voor een sterke vriendschap is gelegd.

Fatboy en Priss

Eenmaal volwassen en woonachtig in New York is Priss nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn bestaan. Zijn stripserie is namelijk volledig gebaseerd op zijn heldin. In de serie redt zij ‘Fatboy’ uit allerlei benarde situaties en neemt wraak op zijn vijanden. Priss kent geen genade en gaat niet bepaald zachtzinnig te werk. Wanneer Ian verliefd wordt op Megan en hun relatie serieuze vormen aan begint te nemen, wordt Priss jaloers en deze jaloersheid is buiten proporties. Iets wat Ian en Megan allebei in gevaar brengt.

Fantasie of werkelijkheid

Als lezer word je constant met een enorme twijfel opgezadeld. Is Priss wel echt? Want ondanks dat Ian hier volledig van overtuigd is, is het probleem dat niemand haar ooit heeft gezien. Dat de geestelijke gesteldheid van Ian ook een beetje te wensen overlaat, zorgt ervoor dat je continu heen en weer wordt geslingerd.

Ondanks dat  In vuur en vlam een thriller is, is de mate van spanning voor mij aan de lage kant. Geen enkel moment had ik een ‘op het puntje van mijn stoel-momentje’. Deze momenten kan ik namelijk altijd heel erg waarderen in een thriller. Nee, ook ervoer ik geen sluimerende spanning zoals ik in de boeken van Indridason altijd ervaar. Is dit een gemis? Nee, aan de ene kant natuurlijk wel maar aan de andere kant vond ik het namelijk helemaal geen onaangenaam boek om te lezen. Unger heeft een fijne schrijfstijl dat gemakkelijk leest. De personages zijn interessant en dan met name Ian. De plot van het verhaal had ik graag wat uitgebreider gezien, dit onderdeel van het boek vond ik namelijk het meest interessant en had van mij best wat aangedikt mogen worden om het meer sinister te maken.

Al met al is In vuur en vlam een prima thriller om je een paar uur mee te vermaken, want het verveelt niet. Het is echter geen verhaal waar je de kriebels van krijgt of wat je voor lange tijd bijblijft.

Eerder verschenen op Boekenz