Insectenrijk

Maandag, 15 juni, 2020

Geschreven door: Aglaia Bouma
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Van fobie naar fascinatie

[Recensie] Aglaia Bouma schreef Insectenrijk – Het grootse leven van kleine beestjes dertig jaar nadat ze op het nippertje een steek van een Europese hoornaar wist te overleven. Hoewel ze aan het gebeuren een fobie voor insecten over hield besloot ze om de angst te bezweren met een gedegen bestudering van insecten. Als wapen tegen de angst. Dat dat tot fascinerende resultaten kan leiden, bewijst dit boek wel.

Insectenrijk  is het prettig leesbare, ter zake kundige, fascinerende en humorvolle product van jarenlange insecten-studie. Het bevat alles wat je altijd al hebt willen weten over insecten en alles waarvan je nog niet wist dat je het wilde weten. Een boek dat een nieuwe wereld voor je ontsluit, zeker wanneer je de moeite neemt ieder insect waarover Aglaia schrijft erbij te zoeken op internet. Je leert de prachtigste insecten kennen waarvan je je geen voorstelling kunt maken en krijgt ontzag voor de rijkdom aan kleuren en vormen, maar vooral voor de werkelijk onvoorstelbare manieren waarop insecten elkaar het hof maken, de liefde bedrijven, elkaar bevruchten, groeien en geboren worden. Het boek is aan de hand van deze levenscyclus opgebouwd.

Het verhaal meandert en is vaak associatief. En hoewel de hoofdstukken titels mee hebben gekregen en de tekst zich daar grotendeels aan houdt (alleen het laatste hoofdstuk wijkt wel erg veel af van wat de titel ervan doet vermoeden), is er geen sprake van een duidelijk afgekaderd geheel met strakke paragrafen. Ieder hoofdstuk (Kennismaken, Flirt, :Liefde, Bevrucht, Groei, Metamorfose, Ontpopping) is een wereld op zich en nodigt uit je te laten meevoeren in een onbekende en spannende wereld.

Insectenrijk is absoluut geen saai boek, ondanks het feit dat er slechts een paar pagina’s foto’s en een enkele tekening in staat, heb ik het in een paar dagen met ingehouden adem uitgelezen. Sindsdien fotografeer ik iedere insect dat ik tegenkom (heb ik spijt wanneer ik mijn camera niet bij me heb wanneer ik een insect zie) en probeer ik via internet te achterhalen welk insect ik voor mijn lens heb gehad. Ik ben er anders door naar de wereld gaan kijken. En dat is bijzonder, want dat lukt niet zomaar iedere auteur Niet alleen heb ik meer plezier gekregen in het beleven van de natuur, maar ik heb er ook meer verwondering door gekregen voor levensvormen die mij daarvoor grotendeels vreemd waren. Insecten zijn niet eng meer, ze maken me nieuwsgierig. Met dank aan Aglaia Bouma.

Aan het eind van het boek tref je een uitgebreide woordenlijst aan Voor de nitwit is dat heel fijn. Jammer is het, vind ik persoonlijk, dat de termen uit de woordenlijst niet in een apart zaakregister zijn opgenomen, zodat je de term uit de woordenlijst ook in de lopende tekst kunt terugvinden. Dat zou wat mij betreft een verrijking zijn geweest (en voor een vijfde ster hebben gezorgd). De uitgebreide literatuurlijst bevat jammer genoeg weinig Nederlandse publicaties, wat duidelijk maakt dat de publicatie van Bouma een aanwinst is voor ons taalgebied. In het register tenslotte zijn alle insecten terug te vinden die Aglaia in het boek de revue laat passeren.