Donderdag, 11 januari, 2018

Geschreven door: Wever, Peter
Artikel door: Reinewald, Chris

Inside Le Corbusier's Philips Pavilion

Moeder aller media-installaties

[Recensie] De moeder aller multimedia-installaties is Le Po√®me Electronique (het elektronische gedicht) in het commerci√ęle Philips-paviljoen op de Wereldtentoonstelling van Brussel, 1958.¬†Louis Kalff (Philips ontwerper/architect) bedacht het hypermoderne Gesamtkunstwerk dat ‚Äď tot teleurstelling van Rietveld en andere Nederlandse bouwmeesters ‚Äď gegund werd aan de architect Le Corbusier, zijn assistent, akoesticus en latere componist, Iannis Xenakis en de componist Edgard Var√®se.

Zo‚Äôn anderhalf miljoen bezoekers betraden de ‚Äėmislukte padvinderstent‚Äô of ‚Äėgedeukte fluitketel‚Äô voor acht minuten durende beeld-, licht- en kleurprojecties. Op de schuine wanden ontrolde zich een woordloos, thematisch scenario. Onbecommentarieerde beelden van kunstschatten werden doorsneden met de gruwelijkheden uit concentratiekampen, omspoeld door Var√®se‚Äôs elektronische ruis- en knetterklanken: ambient music avant-la-lettre. (zie https://www.youtube.com/watch?v=0YlBmx3VulY)

De humanistische boodschap was dat cultuur, (Philips)technologie en urbane mega-architectuur (van Le Corbusier) onze mensenfamilie zouden vrijwaren van nieuwe oorlogen.

Niet iedereen pikte dat op. Dagblad De Telegraaf kopte ‚ÄúVerbijsterend modern gedicht overspoelt Expo-bezoekers.‚ÄĚ E√©n van hen zei zich ‚Äúeen mier in een orkaan‚ÄĚ te voelen. Zelfs toenmalig Stedelijk Museum directeur Sandberg bekende in een po√ętische bespreking in Museumjournaal naar de diepere betekenislagen te gissen.

Bazarow

Na vernietiging (!) in 1959 werd het paviljoen een twintigste-eeuws icoon. Het Rijksmuseum exposeert in 2015 een maquette met soundscape en het EYE Filmmuseum beheert de filmbeelden.

Dit ‚Äėdefinitieve‚Äô boek (Inside le corbusier’s Philips Pavilion,¬†a multimedial space at the 1958 Brussels World’s Fair)¬†over het paviljoen presenteert kleurschetsen, veelzeggende verslagen, kritieken en anekdotes, met enthousiasme en kennis van zaken opgespeurd door Peter Wever, arts/microbioloog √®n Expo 58-aficionado.

Eerder verschenen op bol.com