Insta travel

Zaterdag, 4 september, 2021

Geschreven door: Kim van Weering
Artikel door: Evert van der Veen

75 buitengewone bestemmingen in Europa

[Recensie] Heb je alles al eens gezien, je hele bucket-list afgewerkt en ben je naarstig op zoek naar nieuwe inspiratie? Dan zou je dit boek eens ter hand kunnen nemen en de kans is groot dat je wel een aantal bestemmingen vindt waar je zelf nooit aan had gedacht en misschien ook nog nooit van had gehoord. Spannende vraag of je ze de moeite waard vindt…

Kim van Weering – freelance journalist, liefhebber van Instagram en reizen – heeft op Instagram mensen gevraagd naar mooie, originele bestemmingen en dat levert zeer persoonlijke keuzen op. Zo is dit boek Insta travel ontstaan dat een scala aan mogelijkheden in Europa biedt. Gezien de grootte van de landen en het aantal potentiële locaties komen Frankrijk, Italië, Spanje en Engeland betrekkelijk weinig voor.

Iedere bestemming wordt kort getypeerd en van praktische tips voorzien. De rubriek In een notendop doet wat je ervan mag verwachten: een krachtige samenvatting van de bestemming. Het is geen boek van bekende hoogtepunten maar het biedt vooral originele en vaak wat onderschatte bestemmingen. Of je na lezing denkt: daar moet ik toch echt eens heen, is een persoonlijke taxatie. Zelf had ik dat gevoel na veel bestemmingen niet direct: soms zijn ze wat voorspelbaar en inwisselbaar en een andere keer toch niet zo buitengewoon als de ondertitel suggereert. Al is een overnachting in een luxe boomhut in Retie, België, natuurlijk wel iets aparts en is de Val d’Aorta, Italië zeker authentiek.

Écht bijzonder onder de noemer Kekke plekken vind ik wel Cinque Terre, een bergachtig kustgebied met vijf pareltjes van authentieke plaatjes die je onderling het mooist via het kustpad kunt bereiken. Deze prachtige wandeling wordt overigens niet genoemd en had toch niet mogen ontbreken.

Nooit geweten dat je van de Euromast kunt abseilen en dat het Wad zijn eigen big five heeft (2 soorten zeehonden, bruine walvis, zeearend en steur). Onder de rubriek ‘Actief & avontuurlijk’ zijn verder opvallend veel tips voor de bergen in Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië.

Onder Fascinerende fenomenen vind ik de “Grand Canyon van de Ardennen” een aardige vondst. Het is een mini uitgave van zijn grote broer in de VS natuurlijk maar daardoor ook zeer intiem én dichtbij. Het water heeft hier in de bodem van kalkzandsteen een diepte van 20 meter geschapen. Je kunt het in één oogopslag goed overzien.

Castle Combe in de Costwolds is Engeland op z’n best. Een zeer authentiek plaatsje uit de 17e eeuw dat volkomen ongerept is gebleven evenals meerdere plaatsjes in deze streek. De keuze voor andere bestemmingen onder ‘Parels van plaatsjes’ is een kwestie van interesse en persoonlijke voorkeur. Persoonlijk vind ik de gemaakte keuzen niet altijd even spectaculair.

Insta travel is een aardig boek waar iedere lezer zeker iets van z’n gading kan vinden maar om nu álle bestemmingen ‘buitengewoon’ te noemen, lijkt me wel wat overdreven.