In[te]gratie

Donderdag, 26 november, 2020

Geschreven door: Joop de Kler
Artikel door: Chris Reinewald

Poëtische boekkunst

[Signalering] Niet altijd neemt het boek zijn verwachte verschijningsvorm – twee kartonnen met een papierblok – aan. Het zijn meestal grafisch ontwerpers die laten zien dat het ook anders kan, zonder daarbij de tekst te verstoren. Sterker nog: de vorm versterkt de poëtische inhoud zoals bij ‘In[te]gratie,’ een verzameling ‘tanka’-teksten van Joop de Kler, verpakt in de vormgeving en fotografie van Marise Knegtmans. De tijd van grote gebaren en gebrul van lompe woorden lijkt achter ons. Het is tijd voor introversie en zelfreflectie; liefst met zo weinig mogelijk tekst.

Grafisch vormgeefster/beeldhouwster Marise Knegtmans en dichter Joop de Kler pakten de draad van een eerdere poëtische samenwerking uit 2012 op. Het in relatieve stilte gepresenteerde resultaat is een grijs bescheiden uitvouwboekje dat schoorvoetend de inhoud lijkt prijs te geven.

De Klers poëzie verwoordt – volgens de Japanse oervorm ‘tanka’ – kleine natuursensaties op halve, semi-transparante pagina’s. Verwoord? Meegedeeld lijkt haast wel. In ieder geval te kwetsbaar om hier buiten de context te citeren. De regels-bijeen doorsneden kleine spreads met Knegtmans’ foto’s van even sensitieve als sensorische vondsten in de natuur.

Draai het boekje om en lees een uitleg van de dichter. De eenvoud is bedrieglijk. Het boekje houdt zich als object niet aan de traditionele (spel)regels. Bekijk op de site bij de introductie https://knegtmans.nl/item.php?id=430&cid=1. (Hier is het boekje ook te bestellen)

Scroll door naar het filmpje waarop de makers-bijeen hakken, snijden, binden; hartje zomer in Friesland. De teksten in dit boekje zijn er om geduldig te proeven. En de vorm zet daartoe aan. Terecht stelt de dichter in zijn begeleidend schrijven: “Ervaringen die het leven op die momenten wellicht even meer de moeite waard maken.” Laat dat “wellicht even” gerust achterwege.

Beeld: Marise Knegtmans
Tekst en poezie: Joop de Kler
Druk: Zwaan Printmedie