Intens

Dinsdag, 16 november, 2021

Geschreven door: Wilma de Rek
Artikel door: Evert van der Veen

Terugblik op corona

[Recensie] Door zijn sympathieke verschijning wordt hij door de Volkskrant een ‘nationale knuffelbeer’ genoemd. Dit boek, geschreven door Wilma de Rek, chef boeken bij de Volkskrant, vertelt – zo luidt de ondertitel – het verhaal van Diederik Gommers. Hij is hoofd IC van het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam en voorzitter van de vereniging IC maar toen de coronacrisis uitbrak, werd hij een bekende Nederlander toen hij werd gevraagd om lid te worden van het OMT en in die hoedanigheid veel op tv was te zien. Typerend is de reactie van een agent die hem aanhoudt vanwege te hard rijden met een mobiel in zijn hand: “Ik zie het al. Meneer Gommers. Ja, ik snap dat u moet bellen. Rij maar door” (p. 77).

Intens is een onderhoudend vraaggesprek van Wilma de Rek met Diederik Gommers. Na een terugblik op zijn jeugd, gaat het over zijn werk. Toen hij in 1996 coschappen deed, ontdekte hij: “beademen, dat is mijn ding”. Interessant is het vervolg waarin Gommers uitlegt hoe men op de IC te werk gaat en zijn visie: “Als er iets is wat ik heb geleerd, is het de kunst van het niet-doen” (p. 72). Het doorbreekt onze gedachtegang dat medici altijd iets moeten dóen terwijl zij daar lang niet altijd toe in staat zijn.

Diederik Gommers wordt een bekende verschijning in talloze talkshows en hij zegt vrijwel nooit nee maar op verzoeken voor een interview waarin zijn persoon meer centraal staat, gaat hij niet in. Inmiddels heeft hij bijna een half miljoen volgers op Instagram. Er is zelfs een nieuw woord ontstaan: Gommerseffect waarmee wordt uitgedrukt dat hij mensen weet mee te krijgen in bepaalde maatregelen.

Zijn eerlijke en heldere benadering wordt gewaardeerd en hij krijgt veel positieve reacties. We maken hem ook mee in het veelvuldige politieke overleg in Den Haag en zo is dit boek niet alleen het verhaal van Diederik Gommers maar een boeiend verslag van de afgelopen tijd waarin het vaak draaide om corona. Alle ontwikkelingen tot september 2021 staan er overzichtelijk in beschreven. We leren niet alleen Diederik Gommers beter kennen maar zien ook alle gebeurtenissen vanaf maart vorig jaar helder beschreven in dit boek.