Jacques Tati. Een kwestie van kijken

Zondag, 3 april, 2011

Geschreven door: Ann Meskens
Artikel door: Roeland Dobbelaer

Ontregelen volgens monsieur Hulot

Als je nog nooit iets van filmmaker en komiek Jacques Tati hebt gezien, is het boek van Ann Meskens, Jacques Tati, Een Kwestie van Kijken, geheimtaal. Een idolate tekst van fan in hart en nieren, niet besteed aan de niet-kenner. Het boek riep zoveel vragen bij me op, dat ik wel ben gaan kijken. En ik was aangenaam verrast. Jacques Tati maakt films over het dagelijks leven in verschillende hoedanigheden. Wat alle films gemeen hebben is dat er geen plot is. En daarmee zijn de Tati-films een zeer realistische afspiegeling van het dagelijks leven: ook volstrekt plotloos. Zo zien we in Les Vacances een gezelschap vakantie vieren, zien we in Playtime een groep Amerikaanse toeristen de nieuwe wereldstad van de toekomst (Parijs?) bezoeken en gaan in Monsieur Hulot mensen naar hun werk en aan het eind van de dag weer naar huis. Er gebeurt niets wezenlijks. Ja, mensen ontmoeten elkaar, praten met elkaar en daar tussen door beweegt Tati in de persoon van Monsieur Hulot als een oerversie van Mister Bean (onhandig, klunzig, maar veel sympathieker). Er gebeurt niets, alleen dat Hulot zaken in het honderd laat lopen, ontregelt en dat is een waar genot om naar te kijken. Het dagelijks leven is alleen dragelijk als er ontregelaars rondlopen, dat zou je Tati’s boodschap kunnen noemen. Mensen die op een sympathieke manier de boel in de war schoppen, zonder dat er grote rampen van komen, zodat er zich tussen alle routine door nog af en toe een klein plotje aftekent. Daarna weer terug het boek van Meskens in, en dan valt in het boek alles op zijn plaats. Eerst een kwestie van kijken dus, dan lezen.