Japan, de authentieke keuken

Zaterdag, 18 april, 2020

Geschreven door: Ho Tienlon
Artikel door: Esther Out

Recepten van een gerenommeerde Japanse chef

[Recensie] In de Lonely Planet Food serie verscheen onlangs de Nederlandse vertaling van het in 2016 verschenen Japan from the source. Het kreeg de titel Japan, de authentieke keuken mee. Het boek belooft ons de meest authentieke gerechten van Japan van de meest gerenommeerde Japanse chefs.

In de inleiding kun je lezen over de basis waarop de Japanse keuken gebaseerd is: eten moet genuttigd worden met alle vijf de zintuigen. Het boek is verder ingedeeld naar streek. We beginnen in Noord-Japan. In deze streek is het klimaat wat koeler en hier zijn stoofschotels en soepen dus populair. In dit hoofdstuk vind je bijvoorbeeld noedelsoep, misosoep met krab en een taro-stoofschotel. Bij ieder gerecht staat een uitgebreide uitleg over het gerecht, over de afkomst, over de gebruikte ingrediënten en over de chef die verantwoordelijk is voor het recept in dit boek.

Het tweede hoofdstuk voert ons naar Tokyo en Centraal-Japan. Hier komen gerechten vandaan als maistempura, gestoomde hartige custard en rijstballetjes gevuld met rundvlees. Uit de streek Kansai komen de meest verfijnde gerechten van Japan. Hier eten ze bijvoorbeeld glasnoedels met siroop en fondue met kip en schepdieren. De volgende stop is West-Japan. Deze streek wordt omgeven door twee zeeën en dus staat er veel vis op het menu. Denk hierbij aan gerechten als gestoomde vispasta en in sake gestoomde rode zeebrasem. De laatste streek die aan bod komt is Zuid-Japan. In dit hoofdstuk vind je gerechten als krabrijst, soep met inktvisinkt, dubbelgebakken vis met botersaus en hotpot met kip.

In dit boek vind je dus een breed scala aan authentiek Japanse recepten. Het is echter wel een boek voor de liefhebber. De gerechten zijn niet allemaal even toegankelijk en de ingrediënten zijn ook niet allemaal in de super om de hoek te krijgen. Wat erg leuk is aan dit boek, is dat het vol staat met verhalen over de verschillende streken van Japan en dat er veel aandacht is besteed aan de uitleg bij de gerechten. De receptuur is goed te volgen.

Pf

Een aanrader voor de Japanofiel of voor iemand die eens iets nieuws wil leren.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl