Je bent aan de beurt

Zaterdag, 27 november, 2021

Geschreven door: Loes den Hollander
Artikel door: Michelle Mouws

Voorspelbaar en de spanningsopbouw in het verhaal mist

[Recensie] Een paar maanden nadat de man van Tessa is overleden ontmoet ze David, het is liefde op het eerste gezicht. Tessa denkt dat ze de liefde van haar leven heeft gevonden, David geeft haar een gevoel dat haar man haar nooit heeft gegeven. Maar David blijkt anders te zijn dan hij zich voordoet, en doet dingen met Tessa die ze eigenlijk niet wil. Tessa probeert David uit haar leven te verwijderen, maar hij blijft haar lastigvallen. Dan krijgt ze hulp uit onverwachte hoek en op een onverwachte manier.

Ik had hoge verwachtingen van Je bent aan de beurt, omdat het een onderwerp betreft wat mij erg aanspreekt. Een thriller met een verhaal over seksuele intimidatie zowel verbaal als fysiek en seksueel misbruik. Het onderwerp is sterk, de boodschap is duidelijk: seksueel misbruik kan iedere vrouw overkomen.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, zo leer je hoofdpersonages goed kennen. Dit zijn de positieve punten die ik heb, de rest viel mij helaas tegen.

Je wordt direct al in het eerste hoofdstuk in een heftige situatie geworpen tussen Tessa en David, persoonlijk vind ik dit de heftigste en meest belangrijke situatie in het boek. Hierdoor is de spanningsopbouw helemaal weg. Dat vind ik jammer, ik had graag eerst nog gelezen hoe Tessa en David met elkaar waren voordat hij zijn ware aard liet zien en dat je niet ziet aankomen wanneer dit gebeurt.

Vervolgens gebeurt er ontzettend veel, teveel vind ik, waardoor het verhaal chaotisch wordt. De schrijfstijl is heel duidelijk, maar de gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op en daardoor worden sommige dingen ongeloofwaardig en voorspelbaar. Er zit weinig spanning in het verhaal, met name omdat je voelt aankomen wat er gebeurt. Ik mis een plottwist, een onverwachtse gebeurtenis.

Ik kan een boek met een makkelijke schrijfstijl erg waarderen wanneer ik mijn verstand even op nul wil zetten, dan vlieg ik dan door een boek heen ook al heeft het niet veel diepgang of is het geen geweldig verhaal. Maar doordat totaal de spanning miste en alles zeer voorspelbaar was had ik geen moeite met het boek weg te leggen.