Je paard succesvol trainen

Zaterdag, 2 juni, 2018

Geschreven door: Karin Leibbrandt
Artikel door: Jolien Dalenberg

Paard in balans brengen

[Recensie] Je paard succesvol trainen is één van de beste informatieve paardenboeken die ik in lange tijd gelezen heb. Een ‘must-read’ voor elke paardeneigenaar. Karin Leibbrandt is dierenarts, revalidatietrainer en beschikt over een hoop kennis en kunde. Vanuit haar werk als dierenarts, kwam ze er achter dat veel problemen en blessures trainingsgerelateerd waren. Ze heeft zich toegelegd op het ontwikkelen van een trainingssysteem waarbij ze oude kennis combineert met de kennis de wie nu hebben over de anatomie en biomechanica van het paard.

Breng je paard in balans, DE les uit Je paard succesvol trainen
Het allerbelangrijkste als je blessures wilt voorkomen en het optimale uit je paard wilt halen, is balans. Karin Leibbrandt legt uit dat een paard verticaal (links / rechts), horizontaal (voor / achter), qua lengtebuiging (lateroflexie) en in de richting van het diagonale vlak in balans moet zijn. Ze kan uitstekend onderbouwen waarom. Door middel van foto’s en tekeningen maakt ze dit voor de lezer inzichtelijk. Zo kun je als lezer leren zien hoe een gebalanceerd paard er uit ziet, en wat er gebeurt bij onbalans. Ook verwoordt ze duidelijk wat je voelt wanneer je paard in onbalans is. Het mentale stuk wordt niet vergeten, al gaat het grootste deel van het boek wel over het rijden.

Duidelijk, gestructureerd met heldere foto’s
De hoofdstukken zijn helder geschreven, er zit een zekere structuur in waardoor het voor de lezer goed te volgen is. De foto’s zijn een ontzettend grote meerwaarde. Het nodigt je uit goed te gaan kijken en verschil te gaan zien. Karin Leibbrandt onderbouwt uitstekend het WAAROM achter de verschillende technieken. Nu had ik zelf al een redelijke anatomische voorkennis, dat helpt bij het begrijpen. Maar ook voor iemand met weinig kennis van de binnenkant van het paard, kan dit boek uitstekend begrijpen. Het laatste hoofdstuk is misschien wat technisch, maar ook zeer zeker de moeite waard.

Ik hoop dat iedereen die op een paard gaat zitten, of hem op een andere manier wil trainen, dit boek leest. Op zijn minst hoop ik dat dit verplichte kost wordt op de instructeurs opleidingen. Nog te vaak gebeurt het dat er mensen les geven (tot op het hoogste niveau) die geen flauw benul hebben van de anatomie en biomechanica van het paard. Als je als ruiter jezelf informeert, door bijvoorbeeld dit boek te lezen, kun je in ieder geval een instructeur kiezen die dat wel heeft. Je pikt de goed onderlegde instructeurs er een stuk makkelijker tussenuit!

Voor het eerst verschenen op paardenfeest.com