Jij kan me helpen

Zaterdag, 22 september, 2018

Geschreven door: Kristin Harmel
Artikel door: Agnes Eikema

Meeslepende oorlogsroman over het Franse verzet

[Recensie] In Jij kan me helpen van Kristin Harmel volgen we het verhaal van Ruby, Charlotte en Thomas. Op een bepaald moment tijdens de Tweede Wereldoorlog kruisen hun levens elkaar in Parijs. Deze ontmoeting zal levenslange invloed hebben.

Ruby is een Amerikaanse en woont met haar man in Parijs. Het klinkt romantisch, maar wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt sijpelt de romantiek heel langzaam weg. De afstand tussen Ruby en haar man wordt groter, vooral omdat hij geheimen voor haar heeft die hij niet met haar wil delen. Hij is er niet op de momenten dat Ruby hem nodig heeft. Ruby is een Amerikaanse en woont met haar man in Parijs. En ze is eenzaam.

In deze eenzame periode legt Ruby contact met haar buurmeisje Charlotte. Ook zij heeft het niet makkelijk. Vooral omdat ze als Joods meisje de negatieve gevolgen van oorlog goed merkt. Haar ouders zijn angstig en gespannen en het komt steeds vaker voor dat er een nieuw verbod voor Joden uitgevaardigd wordt. Gelukkig heeft ze haar buurvrouw Ruby van wie ze Engelse les krijgt en ze haar angsten bespreekbaar kan maken. Ruby behandelt haar meer als volwassene dan haar ouders dat doen. Er ontstaat een innige band tussen deze twee.

Onbedoeld komt Ruby in aanraking met verzetswerk en komt tijdens dit werk de Amerikaanse piloot Thomas tegen. Deze ontmoeting zal levenslang invloed hebben op zowel Charlotte, Ruby als Thomas. Het uitvoeren van verzetswerk wordt gevaarlijker en dit gaat ook niet zonder risico. Welke gevolgen heeft het voor deze drie mensen?

Meeslepend, maar niet realistisch

Jij kan me helpen is een ontroerend verhaal over drie innemende personages tijdens de moeilijkste periode in hun leven. Harmel beschrijft dit meeslepende verhaal vanuit de perspectieven van de hoofdpersonages waardoor je als lezer goed kennismaakt met hen. Geen moment verveelt het boek, dit terwijl de spanning op geen enkel moment teveel wordt. Dit houdt in dat Harmel het verhaal voldoende boeiend weet te houden door dialogen en sfeerbeschrijvingen.

Om eerlijk te zijn vond ik het verhaal wel wat voorspelbaar en geromantiseerd. Ik las ergens dat iemand het een diepgaand verhaal vond en dat goed is om te lezen omdat de Tweede Wereldoorlog niet vergeten mag worden. Nou, in dit boek staat de oorlog niet centraal, maar het verhaal van drie personen met de oorlog als setting. De oorlog is ook niet helemaal realistisch beschreven.

Franse medestanders die het nazi-regime ondersteunen lijken schaars (een onbekende vrouw op straat steekt Ruby een hart onder de riem voor haar verzetswerk, wanneer er bij een boerderij aangeklopt wordt voor hulp wordt er altijd iemand van het verzet getroffen). Dit maakt het voor mij een oppervlakkig verhaal. Maar zoals hierboven ook gezegd: in dit boek draait het niet om de oorlog maar om het verhaal dat zich tijdens de oorlog afspeelt.

Wat wel verrassend is dat ik het verhaal in één ruk heb uitgelezen. Blijkbaar is het verhaal meeslepend genoeg om de verbeterpunten te negeren. Wanneer je je kritische blik even kan verzachten is Jij kan me helpen een boek dat tot tranen toe ontroert.

Eerder verschenen op Boekenz