Joie de vivre

Zaterdag, 5 juni, 2021

Geschreven door: Sacha de Boer, Janine Smits, Babs Assink
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Tien topkoks koken uit een kookboek uit 1873

[Recensie] Sacha de Boer, Janine Smits en Babs Assink. Drie vrouwen die bij de NOS werkten en vriendinnen voor het leven werden. Janine Smits kocht een eeuwenoud huis in de Bourgogne en vond op zolder, tussen de achtergelaten spullen, een kookboek uit 1873, La cuisinière de la campagne et de la ville, ou la nouvelle cuisine économique. Achterin het boek staat een QR-code en als je die scant kom je op Google Books waar je zelf in het boek kunt bladeren.
Het boek bevat klassieke Franse recepten die soms zo bijzonder waren dat het idee voor een hedendaags kookboek ontstond met dit boek als inspiratie. Ze vroegen tien topkoks om uit dit boek te koken en uiteraard op hun geheel eigen wijze. Iedere topkok leverde zes recepten.

Het zijn niet de eerste de beste koks die we zien in Joie de vivre. Seppe Nobels, Jonnie Boer, Jacob Jan Boerma, Wout Bru, Angélique Schmeinck, Jean Beddington, Ron Blaauw, Nicolas Misera, Margo Reuten en Erik van Loo koken menu’s die klinken als een klok. Bij het doorbladeren zou je snel de indruk kunnen krijgen dat de recepten te hoog gegrepen zijn voor de doorsnee hobbykok. Maar als je beter kijkt dan valt dat reuze mee. Alleen hebben de topkoks de borden zodanig opgemaakt dat dat soms wel erg veel indruk maakt. Laat je dat niet afschrikken en lees de recepten goed door. Dan blijkt dat er heel veel prima te maken zijn.

We zien geweldige recepten voor bijvoorbeeld gelakte aubergine en tomaat gevuld met paddenstoelen, soep van gerookte paling met rivierkreeftjes, makreeltartaar met rettich, verse ansjovis op toast (een plaatje om te zien en heel simpel) en champagnesabayon met sereh-ijs, suikerwafeltjes en mandarijn. Dat ijs alleen al! De mosselen à la Wout Bru is een prachtig gerecht. Heel makkelijk te maken maar uiterst geraffineerd. Aan het begin van de hoofdstukken vertellen de koks wat hun definitie van Joie de vivre is en welke invloed de Franse keuken op hen heeft gehad.

Alle foto’s zijn uiteraard gemaakt door Sacha de Boer die een geweldige fotograaf is. We zien foto’s van de gerechten maar ook van Les Trois Marronniers, het mooie huis in Frankrijk. En uiteraard van de dames zelf en de koks. Voor sommigen zal dit een koffietafelboek zijn maar voor velen juist een inspirerend kookboek. Het is een heel mooi boek geworden!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl