Kameel weet het zeker

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Lenneke Westera, Peter-Paul Rauwerda
Artikel door: Jaap Friso

Er past een kameel in zijn hart

[Recensie] Kameel wordt op een dag wakker in een dierentuin en dat is geen pretje. Hij voelt zich alleen en denkt aan thuis; aan de kudde, de tenten en de graasplekken. Gelukkig is daar al vrij snel een jongetje dat luistert naar de naam Vos en met wie hij kan praten. Ze verstaan elkaar en daardoor is het ontsnappingsplan uitvoerbaar. Vos is er op gebrand om Kameel terug te brengen naar de Egyptische woestijn waar hij vandaan komt. Op een slimme manier weet hij dat voor elkaar te boksen en zijn beiden gelukkig. Eind goed, al goed.

Dit is in een notedop het verhaal van Kameel weet het zeker van Lenneke Westera, auteur van onder andere het vorig jaar verschenen Muizen. Het voorleesverhaal ontvouwt zich in een loom tempo en zit vol met herhalingen. Wellicht prettig bij het voorlezen maar niet goed voor de spanningsboog. Er gebeurt domweg te weinig om de aandacht goed vast te houden. Aanvankelijk lukt dat nog wel, met minitieuze beschrijvingen vanuit de gedachtenwereld van Kameel. De keuze om het perspectief vervolgens zo nu en dan naar Vos te verplaatsen pakt niet zo lekker uit. Hier is een auteur aan het worstelen met de ingrediënten voor wat in aanleg een aardig verhaal is.

Vos is in de rouw om zijn overleden opa en daar speelt de verplaatsing van Kameel naar de woestijn een mooie rol in. Dat leidt tot ontroerende scenes. Kameel zegt dat niets bewaard blijft behalve wat er in je hart zit, waarop Vos antwoordt dat er een hele kameel in zijn hart past.

De illustraties van Peter-Paul Rauwerda zijn een combinatie van realistische, dromerig en sfeervol en met bijzondere details. Vooral de prent met de schaduw van Vos en Kameel in een getekend hart in het zandstrand is erg mooi. Rauwerda tekent beheerst en zonder overbodige franje. Het tilt het boek net een beetje op en dat heeft het nodig want Westera wil heel graag maar ontbeert de stilistische finesses om zo’n voorleesverhaal bijzonder te maken. Te beschrijvend en vertellend zonder de beelden het werk te laten doen.

Mooi is wel dat ze het magisch-realisme dan weer niet uitlegt of benadrukt. Een jongen die met een kameel kan praten, dat is heel gewoon. En zo hoort het in een (kinder)boek.

Voor het eerst verschenen op Jaapleest