Kanker & cannabis

Dinsdag, 4 april, 2017

Geschreven door: Monique Posthumus
Artikel door: Ruud Verwaal

Oprecht tragisch dat de kanker terugkwam

[Recensie] Waarschuwing vooraf: de auteur van het recent uitgegeven boek is nog maar kort geleden overleden, vlak na het verschijnen ervan. Pas in haar nawoord stelde Monique Posthumus zelf dat ze met de uitgever had afgesproken dat je op de site Inspirerend Leven van Ankh Hermes zou kunnen lezen hoe het haar is vergaan na het schrijven van het boek. Maar noch op deze site, noch op de website van de uitgeverij zelf is iets te vinden over haar overlijden. Zelfs de auteursbeschrijving op de site van de uitgeverij is geschreven alsof ze nog in leven is. Wel is er op Facebook een bericht over haar overlijden verschenen.

Zou het allemaal te maken hebben met de inhoud van  het boek? Posthumus spreekt er, al dan niet terecht, lyrisch over haar keuze voor cannabis en haar wonderbaarlijke herstel van darmkanker na het gebruik ervan. En dat past in het straatje van de uitgever, gespecialiseerd in talloze uitgaven over alternatieve geneeswijzen en aanverwante zaken om het leven tegemoet te treden, zoals horoscopen trekken, spreken met paarden en het bestaan van  engelen.

Eerlijk  gezegd  raak je als lezer aanvankelijk ook enthousiast over Posthumus’ ervaringen met wietolie, net als een aantal medici die in het boek worden opgevoerd en versteld staan van de verdwijning van haar tumor en uitzaaiingen.

Kanker & cannabis, Mijn zoektocht naar heling is vlot en helder geschreven, en je wordt meegesleurd door de twijfels van de schrijfster, die soms ook niet zeker is van haar keuze, vooral wanneer het weer slechter gaat en ze dan toch weer chemo overweegt. Directeur van Inspire to Live, Coen van Veenendaal, verwoordt het goed in zijn begeleidend schrijven voorin het boek: Posthumus is een mondige, intelligente patiënt die luistert naar haar lichaam en vertrouwt op haar intuïtie. Ze neemt de regie over haar behandeling en geeft met het schrijven van het boek op krachtige wijze hoop aan iedereen die met de diagnose kanker wordt geconfronteerd. Afgaande op de reacties op het blog dat ze bij leven heeft bijgehouden heeft ze talloze mensen weten te inspireren om hetzelfde te doen en zich niet klakkeloos over te geven aan de reguliere geneeskunde, die ze regelmatig een veeg uit de pan geeft vanwege eigenbelang en onwetendheid. Al lezend kom je in aparte kaders van alles  te weten over de cannabisplant, recepten voor bereiding van de juiste dosis wietolie, feiten en cijfers, en wetenswaardigheden over spontane genezingen. Alles natuurlijk om haar verhaal te ondersteunen, en het boek eindigt dan ook hoopvol. Het is oprecht tragisch dat het uiteindelijk alsnog misging en de kanker keihard terugkwam.

Eerder verschenen in Hematon Magazine