Kanker is keihard knokken

Dinsdag, 31 januari, 2017

Geschreven door: Jorrit Lepstra
Artikel door: Ruud Verwaal

Naslagwerk voor familie, vrienden, patiënten en zorgverleners

[Signalering] In het zomernummer (2016) van Hematon Magazine stond een interview met student criminologie Jorrit Lepstra over zijn gevecht met lymfklierkanker. In juli is Jorrit overleden, vlak nadat het auteurscontract van het boek dat nu postuum is uitgegeven, was getekend. Confronterende foto op de cover: Jorrits gezicht, opgezwollen door de prednison en getekend door zijn huidproblemen, een beetje verborgen achter twee bokshandschoenen. Vechten, knokken, dat zijn terugkerende woorden in het boek. Al vlak na zijn geboorte kampt hij met huidproblemen die zijn dagelijks leven gedurende zijn hele jeugd en jongvolwassen jaren zullen beïnvloeden.

Wat volgt tijdens zijn studententijd in Leuven is min of meer samengevat in het genoemde interview: bulten, opgezwollen klieren, kortademigheid, diagnose non-hodgkin, chemo’s, stamceltransplantaties, en uiteindelijk uitbehandeld. Lepstra heeft een lange aanloop nodig voor het in het boek echt over de ziekte gaat. Hij beschrijft tamelijk uitgebreid zijn jeugd, opleidingen en stages. Zo leer je hem echter wel beter kennen. Je krijgt sympathie voor hem, wat effect heeft als je leest dat hij ziek wordt en het tenslotte bergafwaarts met hem gaat. Het is ook wat hij wilde: iets nalaten, een naslagwerk voor familie, vrienden, patiënten en zorgverleners. Mensen laten weten wie hij was en hoe hij in het leven stond. Het schrijven bood hem ook rust. Woordkeus en zinsbouw zullen niet elke lezer bekoren, maar daar gaat het ook niet om. Het verhaal komt toch wel aan, en hard ook, al bleef Jorrit tot het einde toe optimistisch ingesteld.

De opbrengst van het boek komt ten goede aan KWF Kankerbestrijding en is te bestellen via elke boekhandel en webshop in Nederland en België, of rechtstreeks bij www.uitgeverijdebrouwerij.nl/kanker-is-keihard-knokken.

Eerder verschenen in Hematon Magazine