Kapitein Koen en de Piraten

Zaterdag, 28 september, 2019

Geschreven door: Peter Bently
Artikel door: Katelijne van Alem

Koen bouwt een schip om te varen op zee, Joris en Casper gaan graag met hem mee

De auteur

[Recensie] Peter Bently is geboren in Engeland. Hij moest als kind regelmatig verhuizen omdat zijn vader in het leger zat. Peter werkte na een talenstudie als journalist en redacteur. Hij schreef toen ook boeken voor volwassenen. Na de geboorte van zijn oudste zoon, is hij boeken voor kinderen gaan schrijven. In de Amerikaanse bibliotheken staat het boek ‘Koning Koen en de Draak’ op de lijst met beste kinderboeken.

De illustrator

Helen Oxenbury is een Engelse illustrator en auteur van prentenboeken voor kinderen. In Noord-Londen woont ze. Ze is inmiddels tweevoudig winnaar van de jaarlijkse Kate Greenaway-Medaille. Al op jonge leeftijd ontwikkelde ze een passie voor tekenen.

Verhaal
Koen bouwt een schip en zijn maten doen mee. Deze piraten gaan varen op zee!
Heb jij al gehoord van hun spannende tocht? Zou je willen dat jij met hen mee varen mocht?
Hun avontuur staat voor jou hier beschreven. Zo kun je het keer op keer samen beleven.

Kinderboekenweek

Dit boek past prima binnen de kinderboekenweek van 2019, dat als thema ‘voertuigen’ heeft. De drie kinderen bouwen een schip om te varen op zee. Heb jij weleens in een bootje gezeten? Of zelf een vlot gemaakt? En hoe vond je het om te varen op het water? En mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan kun je net als de drie jongens misschien met zand een mooie boot gaan bouwen!

Fantasie

De jongens laten hun fantasie de vrije loop gaan in dit geweldig mooie boek. Vanuit de met zand gemaakte boot, ‘varen’ ze de zee op en proberen ze hun buit binnen te halen op het piratengaljoen! Maar dan wordt het slecht weer en breekt de mast in tweeën, ze moeten snel het schip verlaten. Aan land gaan ze opnieuw op zoek naar buit en de schuilplaats van de piraten.

Een heerlijk boek dat de fantasiewereld van jonge kinderen prachtig schetst. Ik denk dat kinderen hierdoor ook zelf lekker piraatje kunnen gaan spelen en bootjes kunnen gaan maken. En wie weet krijgen ze dan aan het eind van de dag ook wel een lekker ijsje!

Vormgeving

De illustraties van Helen zijn geweldig. Ontzettend mooi getekend, heel waarheidsgetrouw. Het kleurgebruik is prettig en mooi. Je zit zo in de belevingswereld van de drie jongens. Het verhaal sluit hier erg goed op aan, is goed te volgen en heerlijk om voor te lezen. De rijm in het verhaal zorgt hier natuurlijk ook voor.  Het boek is zeer geschikt voor interactief voorlezen en kinderen zullen er hun woordenschat flink door kunnen uitbreiden. Speciale woorden staan groot gedrukt. Kinderen zullen deze woorden op een speelse manier leren kennen. Een aanrader!