Klein Konijn helpt mama

Zaterdag, 15 augustus, 2020

Geschreven door: John Bond
Artikel door: Rita Pontororing

Superbelangrijk

[Recensie] Op de cover Klein konijn zoals hij ook staat afgebeeld op de cover van Klein Konijn niet verdwaald. Kinderen die hebben genoten van de avonturen van dit boek, zullen de eigenzinnigheid van Klein Konijn herkennen in Klein Konijn helpt mama. Ook in dit deel staat voorop dat Klein Konijn zichzelf zeer goed in staat acht om de opdracht van mama tot een goed eind te volbrengen.

Zowel de voor- als de achterkant van de cover is alvast het bekijken waard. De cover kan al enigszins aanleiding geven tot een gesprek. Klein Konijn staat er zo afgebeeld dat samen uitgeplozen kan worden hoe Klein Konijn mama kan helpen?

De afbeelding van de brievenbus op het titelblad past heel mooi bij de wijze waarop Klein Konijn op de cover te zien is. Op de twee bladvullende pagina’s van nòg een titelblad staat Klein Konijn die op weg is ergens naar toe. Een uitnodiging om verder dit boek in te duiken. De sfeerrijke illustraties van auteur en illustrator John Bond op de cover zien we op deze pagina’s en natuurlijk in het hele boek, terug. Mooie warme kleuren, de illustratie heel strak en vooral beeldend.

Het verhaal is eigenlijk net zo strak als de illustraties. In korte zinnen die veelzeggend zijn wordt het verhaal verteld. Mama schrijft namelijk een brief. Geen gewone maar een superbelangrijke brief. En Klein Konijn wil de brief dolgraag posten. “ALSJEBLIEFT.”

We volgen Klein Konijn op zijn missie, de superbelangrijke brief posten. Dat de brief zo superbelangrijk is horen we Klein Konijn steeds herhalen. Maar helaas op zijn weg om de brief te posten, overkomt hem het een en ander. Dat maakt Klein Konijn helpt mama ook een boek met kleine avonturen die wat spanning brengen in het verhaal. Situaties waarin Klein Konijn verzeild raakt, die ook grappig zijn. En telkens herhaalt Klein Konijn dat hij een belangrijke taak heeft.

Klein Konijn volbrengt zijn super belangrijke taak natuurlijk of niet? Het plot zullen kinderen erg leuk vinden.

Klein Konijn helpt mama uitgevoerd met een stevige kaft, met de titel in letters die voelbaar zijn is een grappig boek voor 3+. De vastberadenheid en eigenzinnigheid van Klein Konijn zijn  vertederend. Op naar deel drie.