Kluis 21

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Borge Hellstrom
Artikel door: Agnes Eikema

Vrouwenhandel en gedwongen prostitutie

[Recensie] Ewert Grens is een Zweedse politieman die nog dagelijks worstelt met een voorval dat 25 jaar geleden heeft plaatsgevonden. Vol overgave leeft hij voor zijn werk, maar ook zint hij op wraak om de aanstichter van het voorval waarbij zijn geliefde collega en vriendin tot levenslange verzorging is veroordeeld, te laten boeten.

Naast deze persoonlijke missie gaat Kluis 21 over een onguur en onheilspellend onderwerp; vrouwenhandel en gedwongen prostitutie. Wanneer de politie in actie moet komen bij twee prostituees, wordt er langzamerhand een heel netwerk van vrouwenhandel uit de Baltische Staten blootgelegd. Met een smoesje worden jonge meisjes naar Zweden gelokt, waarna zij als handelswaar in verschillende vieze panden worden ingewerkt om uiteindelijk als prostituee hun schuld af te kunnen betalen. Een schuld die nooit in een mensenleven afbetaald kan worden. De meisjes zijn verdoemd tot het vernederende, gewelddadige en mensonterende leven. Het lijkt één uitzichtloze put. Wanneer bij het ontrafelen van deze grote bol wol ook andere onverwachte vuile was mogelijk buiten moet worden gehangen, ontstaat er onrust. Eigen belang lijkt belangrijker dan deze vele vrouwen. Of niet?

Intriges en eigen belang

In deze Scandinavische misdaadroman wordt op pijnlijke wijze een klein tipje van de sluier opgelicht om de lezer te laten kennis maken met deze ongure wereld. Het lijkt een eindeloze jacht op de daders, vooral als blijkt dat deze wereld voor intriges en egoïsten die letterlijk over de rug van anderen geld willen binnen halen.

Corruptie en vervalsing van bewijsmateriaal lijkt niet bij iedereen tot een schuldgevoel te leiden. Sommige personages roepen compassie op, anderen wil je alleen maar in elkaar slaan. Het verhaal roept bij de lezer het gevoel van uitersten op, waaronder een gevoel dat je iets wilt doen aan deze handel; vechten voor de rechten van de mens. Het boek laat ook zien dat deze wereld niet altijd is wat het lijkt. De mooie wereld waarin wij leven kent zoveel duistere kanten en met het lezen van dit boek word je op realistische wijze geconfronteerd met deze duistere kant.

Het verhaal zit erg goed in elkaar, maar je word er niet vrolijk van. Het plot is perfect; verrassend en waardoor je na het lezen van de laatste pagina nog eventjes versuft zit na te denken over deze gruwelijke wereld. Beklemmend, onheilspellend en ruw. Een aanrader voor liefhebbers van thrillers en misdaadromans!

Eerder verschenen op Boekenz