Zo, het badje is opgeblazen. Papa’s hoofd is er knalrood van geworden

De auteur

[Recensie] Burny (Bernard) Bos is geboren in Haarlem. Hij is een Nederlandse producent, scenario- en kinderboekenschrijver. Hij werkte in kinderprogramma’s op radio en televisie als acteur mee.

De illustrator

Balder Westein heeft een eigen animatiebureau ‘Threedoubleyou animation’. Hij illustreerde al meerdere kinderboeken en zijn werken hangen in meerdere galerijen. Balder is een freelance illustrator.

Verhaal

Snikheet. Knofje heeft het heel warm, het is snikheet. Daarom wil ze graag in het badje. Papa heeft eigenlijk geen zin om het badje op te blazen maar doet het toch. Hij wordt er zo moe van dat hij in slaap valt. Hoe moet er nu water in het badje? Knofje heeft een goed idee en gaat met Zizou emmertjes water halen. Maar de emmertjes zijn al half leeg als ze bij het badje aankomen. Gelukkig kan meneer Drie Minuten, de conciërge van de flat, helpen. Zal het dan goedkomen?

Kunstartiest. De mama van Knofje gaat de babykamer verven. Ze wil het geel met blauw maken, maar dat vindt Knofje niet mooi. Zij kiest voor groen! Ze gaat mama ermee helpen. Maar als de verf op de muur zit, vindt ze het saai. Ze bedenkt iets heel moois erbij op de muur, een echte kunstartiest.

Avonturen

Erg leuk boek rondom de avonturen van Knofje. Ze is allerlei avonturen aan het beleven en die kun je thuis ook gaan doen. Sommige dingen mogen eigenlijk niet echt, maar het komt uiteindelijk altijd goed. Welke avonturen wil je zelf beleven? En heb je met warm weer ook een badje in de tuin of op het balkon? Gezellige onderwerpen om met je kleuter over te lezen en praten.

Serie

Knofje is ook een bekende televisieserie. De boekjes sluiten hier erg leuk bij aan. Er zijn al meerdere boekjes van Knofje verschenen, bij verschillende uitgeverijen. Deze versie vind ik erg vernieuwend en modern, sluit zeer aan bij de moderne kleuter.

Vormgeving

Een heel gezellig boekje, dat aan twee kanten te lezen is. De illustraties zijn gezellig en komen heel erg tot leven. Helder kleurgebruik, alles spat van de pagina’s af. Het verhaal is mooi verteld, in fijn te lezen zinnen. In beide verhalen staat ook een versje, dat leuk is om te herhalen. In het begin prettig om voor te lezen maar vervolgens ook een heel geschikt boek om zelf te lezen. Misschien wel goed om je kleuter uit te leggen dat ze niet zomaar zelf overal water vandaan mogen halen of op de muren mogen schilderen 😉