Koud bloed

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Robert Bryndza
Artikel door: Rachel van der Lee

Humor en romantiek maken spannende koffermoord helemaal overtuigend

[Recensie] Als er een koffer met het verminkte lichaam van een jonge man aan de oever van de Theems aanspoelt, is zelfs rechercheur Erika Foster geschokt. Al snel wordt er een link gelegd met een ander slachtoffer die op dezelfde wijze gevonden is een tweetal weken eerder. Ook in dit deel wordt Erika behoorlijk tegengewerkt. En net als in de voorgaande vier delen is het voor haar niet gemakkelijk om bij de zaak betrokken te blijven. Als ze ook nog aangevallen wordt, lijkt het erop dat de zaak nooit opgelost zal worden.

Privélevens

Aan te raden is om de serie op volgorde te lezen, zodat je de personages kunt volgen in hun privéleven en tijdens het moordonderzoek. Dat geldt zowel voor hun karakters als de keuzes die ze maken tijdens de loop van het verhaal. Maar ook als je Koud bloed als losstaand verhaal leest is het goed te volgen. Hier en daar wordt uitgelegd wat er in een voorgaand deel plaatsgevonden heeft, zonder dat het heel vervelend is voor een trouwe lezer die wel alles gelezen heeft.

Worsteling

Het verhaal begint meteen spannend waardoor je als lezer geprikkeld wordt: wie is de moordenaar? De dialogen en de grapjes onder rechercheurs maken het tot een levendig geheel, waarbij het lijkt dat je er zelf bij betrokken bent. De worstelingen in het persoonlijke leven van Erika maken haar tot een boeiende personage. Wat jammer was is de flaptekst. Tijdens het lezen blijkt dat er wel heel veel weggegeven wordt in de samenvatting aan de achterzijde van het boek.

Tikje romantiek

Lees je het als losstaand verhaal, dan valt het nog mee. Maar als je bekend bent met de hele serie was bijna te raden om wie het ging. Toch blijft Koud bloed prettig, juist dankzij het vleugje humor en dat tikje romantiek. Samen met de spanning die zeker in het boek zit, is het ruim voldoende om Koud bloed een goed boek te vinden.