L. Hommage aan een hoer

Vrijdag, 22 april, 2005

Geschreven door: Els Timmerman
Artikel door: Ilse Delaere

Ischa

Aan de fascinatie voor Ischa Meijer (1943-1995) lijkt geen einde te komen. Zijn tiende sterfdag zorgt voor nieuwe publicaties: de film Ik hou van mij, het boek ISCHA: Verhalen van Verwanten, Vrienden en Vrouwen en de tweedelige radiodocumentaire Hoe was ik? die werd samengesteld uit de grote hoeveelheden geluidsmateriaal die Ischa in de archieven achterliet. Bovendien is er een dubbelbiografie in voorbereiding over Ischa en zijn vader, de historicus Jaap Meijer.

L. Hommage aan een hoer doet ook een duit in het zakje. In deze biografische novelle speelt Ischa een belangrijke rol maar het is de hoer Lia – die de warme belangstelling genoot van Ischa – die de hoofdrol heeft gekregen. Els Timmerman heeft in de jaren ’70 een verhouding met Ischa gehad en leerde Lia via hem kennen. Ze vertelt hoe ze Ischa ontmoette op het vliegveld in Rome en schetst in eenvoudige bewoordingen en met sprekende anekdotes een beeld van hun relatie. Op een avond neemt hij haar – na een ruzie over zijn frequente hoerenlopen – mee naar de Wallen en stelt hij haar voor aan Lia, zijn favoriete hoer. Uit deze avond vloeit een driehoeksverhouding voort die voor Els en Lia in de loop der tijd verandert in vriendschap.

Els Timmerman schrijft haar verhaal niet chronologisch en dat zorgt in de eerste hoofdstukken voor onrust. Passages over de tijd die ze met Ischa en Lia doorbracht en passages over haar huidige leven en het ziekbed en de dood van Lia buitelen over elkaar heen. Dit zorgt bij de lezer voor verwarring, omdat de overgangen heel abrupt zijn en kort op elkaar volgen. Gaandeweg vallen de puzzelstukjes op hun plaats en wordt duidelijk dat nadat Ischa en Els uit elkaar zijn gegaan, ook de vriendschap tussen Els en Lia mistig is geworden. Het contact wordt weer hersteld als Lia haar jaren later opbelt en vertelt dat ze ongeneeslijk ziek is.

Uit al deze brokjes informatie ontstaat een liefdevol en intiem portret van Lia, met de nadruk op het tragische einde van haar leven. Timmerman beschrijft trefzeker het contrast tussen de zelfverzekerde en levenslustige prostituee die ze leerde kennen op de Wallen en de kwetsbare vrouw die onder haar handen langzaam de dood inglijdt. Ischa Meijer en Els Timmerman hebben hun bewondering voor Lia niet onder stoelen of banken gestoken. Ischa droeg eerder zijn boek Hoeren op aan haar en dit boekje van Timmerman is met recht een hommage te noemen en een poging om Lia aan de vergetelheid te onttrekken.