Lannoo's reisboek pelgrimstochten

Zondag, 19 december, 2021

Geschreven door: Gerhard von Kapff, Andrea Laurment, Annika Voigt
Artikel door: Evert van der Veen

Reisboek om thuis te laten

[Recensie] Pelgrimstochten lijken iets van vroeger en gaan over vrome gelovigen die weken of maanden onderweg zijn naar een kerk of klooster om daar de relieken van een heilige te ontmoeten. Mensen zijn op weg naar Rome, Santiago de Compostela of Jeruzalem omdat er iets in hun hart brandt.

Als een onbewuste tegenbeweging tegen het snelle toerisme met auto en caravan of camper is er al jaren een – groeiende – groep mensen die met blijde overtuiging kiest voor onthaasten en slow travelling.

Deze mensen hebben niet direct verheven spirituele motieven in de klassieke zin van het woord al voelen zij natuurlijk wel een bepaalde binding met religie. Geloofsovertuiging speelt wel mee bij de keuze voor een pelgrimstocht maar het doel van de reis is ook de reis zélf. Een aantal dagen of weken wandelen is een manier om los te komen van het soms te beknellende levensritme met al zijn verplichtingen. Het is ook afstand doen van alle vormen van luxe en leren leven in uiterste eenvoud en afzien van gemak.

Een pelgrim is overgeleverd aan zichzelf en voelt zich deel van de natuur, doorstaat de verschillende soorten weer, houdt vol, heeft iedere dag een reisdoel voor ogen dat zich een aantal kilometers verderop bevindt. In dat alles doet de pelgrims conditie op want hij leert omgaan met de bepakking en moet hellingen en soms moeilijker begaanbare paden trotseren.

Lannoo’s reisboek pelgrimstochten is niet geschikt om mee te nemen want  in de bepakking telt elk voorwerp en daar is dit boek echt te groot voor. Het is een boek om thuis te lezen en dan in de ban te raken van een bepaalde tocht die uitmondt in het voornemen: díe ga ik lopen!

Door de vele sfeervolle foto’s komt de lezer zeker in de sfeer van de reis en dit boek biedt 30 tochten door de meeste Europese landen waarbij Frankrijk en Spanje met ieder vier routes het meest vertegenwoordigd zijn. Het is echter geen koffietafelboek want het boek is ook informatief van aard.

Iedere tocht staat helder op een landkaart aangegeven en er is een kader Informatie over de route waar de dagetappes op een rij staan. Dan volgt een uitgebreide beschrijving van de tocht en de bezienswaardigheden die de pelgrim onderweg tegenkomt. Ook is er een kader Informatie over de tocht met algemene gegevens over de zwaarte van de route, mogelijkheden voor overnachting en de beste tijd om te reizen. Tal van bijzondere plaatsen en kerken worden met foto’s en toelichtende tekst uitgelicht.

Er zijn routes die aan een bekende persoon zijn verbonden zoals St Patrick in Ierland met Holy Island of Lindisfarne als einddoel. In Frankrijk en in andere landen zijn er routes die deel uitmaken van de pelgrimage naar Santiago de Compostela. Naast de populaire Camino Francés in Spanje reikt dit boek ook een alternatieve en rustiger route die langs de Spaanse kust naar Santiago de Compostela leidt.

Opvallend is dat de foto’s bij de routes in het noorden van Duitsland en in Denemarken een andere sfeer uitstralen waarin het karakter van het landschap naar voren komt. In Duitsland is er een route die aan Maarten Luther is gewijd met kasteel de Wartburg waar hij verbleef. In Hongarije en Oostenrijk is er de route van St. Martinus en in Oostenrijk en Slovenië is er de route van St. Benedictus.

De routes variëren qua lengte: de kortste duren enkele dagen maar er zijn ook routes van een maand en zelfs routes van 40 – 50 dagen bij.

Iedereen met pelgrimsplannen zal van dit boek enthousiast worden en kan met deze 30 routes wel een poosje vooruit. Het zijn pelgrimstochten maar zoals uit foto’s en tekst duidelijk wordt, is het tevens een aangename kennismaking met landen en hun cultuur.

Na lezing kan dit boek dus beter thuis blijven en plaats maken voor (wandel)kaarten van het desbetreffende gebied maar dan heeft het boek aan zijn doel beantwoord en van de lezer een wandelaar gemaakt!