Lappa

Zaterdag, 20 juli, 2019

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Katelijne van Alem

Samen bevrijden ze het monster van het plastic

De auteur en illustratrice

Mirjam Visker werkte voordat ze aan de kunstacademie begon in de commerciële branche. Mirjam illustreerde naast het tekenen ook voor bekende Nederlandse opdrachtgevers, zoals de Volkskrant en het Sociaal- en Cultureel  Planbureau.  Het figuur ‘Lappa’ ontwierp ze in 2011.

Verhaal

Lappa en Hondje Wof zijn op vakantie op een eiland boven in Nederland. Er is een echte vuurtoren, een strand, duinen, de zee en… een rood monster, waar Lappa erg van schrikt. Gelukkig ontdekt hij al snel, dat het geen echt monster is.

Eiland

In dit boek staan allerlei vragen, waardoor het een interactief boek wordt. In het begin lees je dat Lappa op vakantie is op een eiland. Erg leuk om met de kinderen te kunnen spreken over vakantie en of je weleens op een eiland op vakantie bent geweest. Wat is een eiland eigenlijk? In de ‘vriendjesvragen’ staan deze vragen ook, wat het boek meerdere thema’s geeft om het verder over te kunnen hebben. Daarnaast zou je ook collages kunnen maken over vakanties.

Serie

Lappa is het eerste boek in een serie over Lappa. De delen zijn los te lezen, maar het is wel heel leuk om met deze te beginnen. In de overige delen lees je bijvoorbeeld nog dat Lappa naar de dokter gaat, boodschappen doet en een tuintje krijgt.

Vormgeving

Ook dit boek is erg vrolijk en speels.  Prettig en helder kleurgebruik, voor kinderen aangenaam om naar te kijken. Een zeer geschikt boekje om te lezen voor de vakantieperiode. De tekst is erg goed te volgen en het verhaal niet te moeilijk. Door de kijkplaat, ‘vriendjesvragen’ en de kleurplaat wordt het een interactief voorleesboek. De verhalen over Lappa staan in het teken van allerlei verschillende aspecten, waardoor het een leerrijk boek wordt. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over plastic in de zee, een zeer belangrijk onderwerp nu. Verstandig om het daar ook al met kinderen over te hebben. Daarnaast wordt er benoemd dat het ook fijn is om weer terug naar huis te gaan na een vakantie, daar zie je bijvoorbeeld je vrienden weer.

De prentenboeken over Lappa zijn zeer aan te raden.