Last of their kind

Maandag, 30 augustus, 2021

Geschreven door: Joachim Schmeisser
Artikel door: Evert van der Veen

Dreigende titel als appèl

[Recensie] Dit boek Last of their kind opent met het veelzeggende gegeven dat de aarde 100.000  – 300.000 jaar nodig zou hebben om van de menselijke invloeden sinds de industriële revolutie te herstellen. Het feit wordt verder niet uitgewerkt – daar is dit boek ook niet voor – maar het is wel informatie die je aan het denken zet. Dat geldt ook voor het feit dat elke dag (!) 150 soorten op aarde sterven en dat de dieren in Afrika 75% van hun oorspronkelijke leefgebied hebben verloren.

Met deze informatie in gedachten wordt de titel pijnlijk duidelijk: als we niet oppassen  dan behoren de dieren die in dit prachtige boek zijn vastgelegd tot de laatsten van hun soort. De zwart/wit foto’s van Last of their kind vormen dan ook een indringend appèl om dat níet te laten gebeuren.

Joachim Schmeisser heeft een voorliefde voor grote dieren en die komen we in dit boek dan ook tegen in prachtige close ups van de olifant, neushoorn, giraf, leeuw, berggorilla, het luipaard en het jachtluipaard. Deze dieren zijn tegelijk ook in het landschap gefotografeerd. Schitterend is de foto van het luipaard met drie welpjes en indrukwekkend is de foto van de kudde olifanten die over de vlakte loopt.

Wat dit boek bijzonder maakt zijn de mooie citaten en bezinnende teksten die de foto’s van hierboven genoemde dieren begeleiden. Mij trof wat er over olifant Big Tim in Kenia wordt verteld. Toen hij op 50-jarige leeftijd stierf, was het hele land in rouw. Bijzonder zijn de gedichten in de ik-vorm van de neushoorn en de olifant die een stevige aanklacht vormen tegen de bedreiging van de mens. De gedichten zijn een schreeuw om bestaansrecht van deze en in feite alle dieren.

Joachim Schmeisser is in de jaren 80 begonnen als professioneel fotograaf en stelt zijn werk in dienst van de natuur en het behoud daarvan. Dit boek is één hartekreet om ervoor te zorgen dat de foto’s van deze dieren over een tijdje niet louter een herinnering zullen zijn aan dan uitgestorven diersoorten.