Lava

Zaterdag, 28 november, 2020

Geschreven door: Yrsa Sigurdardottir
Artikel door: Joop Liefaard

IJslandse thrillerkoningin overtuigt ook met tandje minder gruwel

[Recensie] In de omgeving van Reykjavik bevindt zich de Galgenrots, een plek waar in het verleden misdadigers ter dood werden gebracht. Nu is het een toeristische attractie. Ook een uitstekende plek om een moord te plegen en dat gebeurt ook. Het slachtoffer is de succesvolle en rijke zakenman Helgi Fridriksson. Hij is opgehangen en met een spijkerpistool is een papier aan zijn borst vastgespijkerd.

Als de politie op onderzoek uitgaat treffen zij een vierjarig jongetje aan in het appartement van de vermoorde Helgi. Hij heet Siggi en weet alleen de voornamen van zijn ouders, die spoorloos verdwenen zijn. Psycholoog Freya neemt de kleine Siggi onder haar hoede in de hoop wat meer informatie van hem los te krijgen en politieman Huldar gaat op jacht naar de moordenaar.

Yrsa Sigurðardóttir behoort met Arnaldur Indriðason tot de bekendste IJslandse misdaadauteurs. Zij kan zich in een grote populariteit verheugen. Lava is het vierde deel in een reeks thrillers waarin Huldar en Freya de hoofdrol spelen. De vertaling is van Willemien Werkman. De boeken kunnen afzonderlijk worden gelezen.

Nukkige Erla

Pf

Lava is een goed geschreven thriller die met zorg is opgebouwd en die in tegenstelling tot de eerdere delen in de serie wat minder gruwelijk is. Het verhaal is aan de lange kant omdat Yrsa Sigurðardóttir af en toe veel woorden gebruikt om zaken uit te leggen en gebeurtenissen te beschrijven.

De personages zijn goed uitgewerkt en spreken tot de verbeelding. De chemie tussen Huldar en Freya bestaat nog steeds, maar is minder heftig. De rol van Freya is in dit verhaal minder prominent dan die van Huldar. Zij blijft veel meer op de achtergrond. Het team wordt nog steeds geleid door de nukkige Erla die een goede tegenstander vindt in de stagiaire Lina die haar met open vizier tegemoet treedt. Het geeft deze Scandic noir een beetje kleur en humor.

Vermoorde Helgi

Over het algemeen is het verhaal heel boeiend. De schrijfstijl is mooi en het verhaal leest plezierig. Er zijn genoeg interessante plotwendingen om de aandacht erbij te houden. Wat vooral intrigeert is wat het verband is tussen het jongetje Siggi en de vermoorde Helgi. Je krijgt weinig concrete aanwijzingen die je zou kunnen gebruiken om dat verband zelf uit te zoeken. Pas aan het einde vallen alle puzzelstukjes op hun plaats in een verrassende ontknoping.

Lava is een boeiende en geloofwaardige thriller. Een thriller die de kwaliteit levert die je van Yrsa Sigurðardóttir mag verwachten.