Vrijdag, 9 oktober, 2020

Geschreven door: Steman, Bas
Artikel door: Koskamp, Maria

Lekker boekie!

Zo kan het dus ook!

[Recensie] In deze recensie vertel ik waarom Lekker boekie! het waard is om gelezen te worden. Het is namelijk een mooi uitgewerkt voorbeeld van leesbevordering, het aanwakkeren van leesplezier en het ontwikkelen van empathie.

Over de auteur

Bas Steman (1971) studeerde Nederlands en journalistiek en schreef een aantal romans, onder andere De aankomst en Morgan – Een liefde. Daarnaast heeft hij een aantal documentaires gemaakt en verschillende (regionale) tv-programma’s gepresenteerd. In 2020 kwam zijn boek Lekker boekie! uit over jongens die de literatuur ontdekken en met als ondertitel Zo wordt lezen (weer) leuk.

Waar gaat het boek over?

TijdvoorTijdschriften

Het begin van Lekker boekie! schetst een herkenbare situatie: een jongen van een jaar of 16/17 klopt aan bij zijn buurman, die literair geschoold is, met de vraag of hij hem met zijn mondeling letterkunde kan helpen. De buurman (de auteur) vraagt wat hij heeft gelezen van zijn lijst. Helemaal niets, hij vindt lezen niets aan.

De auteur besluit een paar jaar later wanneer zijn eigen zoon in de bovenbouw van de middelbare school zit om een leesclub voor hem en zijn vrienden te organiseren, zodat ze goed voorbereid zijn voor het mondelinge examen in het examenjaar. Het idee wordt allereerst wat lacherig ontvangen, maar de jongens zien de eventuele meerwaarde van een boekenclub later toch wel in en stemmen toe.

De auteur begeleidt hen bij het lezen van een aantal boeken, van klassiekers als De avonden tot aan moderne ‘rauwe’ literatuur als Alleen met de goden. Hij bespreekt de boeken écht met de scholieren en laat hen voelen wat een goed boek met je kan doen. Intertekstualiteit, beeldspraak en patronen komen langs en de jongens ontdekken de schoonheid van lezen.

Dit boek is een prachtig uitgewerkt voorbeeld van hoe het literatuuronderwijs eruit kan zien op de middelbare school. Geen saaie boekverslagen en verplichte lijsten met stoffige boeken, maar moderne juweeltjes lezen en als de tijd rijp is, klassieke toppers gezamenlijk bespreken, zodat ze begrepen worden. De auteur vertelt in het boek het hele proces van de liefde voor lezen aanleren, tot aan het moment suprême: het mondeling letterkunde (waar de jongens overigens met vlag en wimpel voor slagen, oeps… spoiler alert).

De schrijfstijl van de auteur is prettig en het boekje leest lekker vlot weg. Het inspireert en zet aan tot nadenken en is hopelijk een voorbeeld voor de invulling van het toekomstige literatuuronderwijs. Simpelweg leesclubs starten en dan komen alle nodige narratieve begrippen wel langs. Ik moet wel zeggen dat de jongens in dit boek wel van welgestelde gezinnen komen en de middelen hebben om boeken aan te schaffen of al in huis hebben. Dit is natuurlijk lang niet voor elke Nederlandse jongere het geval.

Eerder verschenen op yourstrulythestoryteller.nl