Licht leven

Zondag, 16 augustus, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Evert van der Veen

Een weg naar geluk

[Recensie] Nanne van der Leer had een succesvolle carrière als manager in het bedrijfsleven maar vond daar geen innerlijke bevrediging. Na een ingrijpende periode in haar leven, waarin een reis naar Bali een belangrijke rol speelt, voelt zij dat het tijd is voor verandering. Nu leidt zij een bedrijf voor persoonlijke groeiprogramma’s, schrijft gedichten, heeft een cadeauwinkel en biedt mensen geestelijke steun.

Het boek is een eerlijke terugblik op haar leven waarin met name de laatste jaren centraal staan. Zij maakt een diepgaand proces door waarin zij ontdekt wat haar leven werkelijk inhoud geeft. In dit boek wil zij de lezer inspireren om z’n eigen waarheid in het leven te ontdekken en dichter bij zichzelf te komen. Het gaat om bewust(er) leven: “Een licht leven is een leven waarin jij weet wie je in de kern werkelijk bent”, pagina 22. Het boek bestaat uit zeven lessen waarin de schaal van behoeften van psycholoog Maslow en oude Indiaanse wijsheid een belangrijke rol spelen. De kern is in feite: ”je bent geboren om te stralen”. Het boek straalt dan ook veel levensvitaliteit en optimisme uit. Verbondenheid met elkaar en met de natuur zijn hierbij belangrijk. Ze benoemt dan ook de gevaren in onze huidige levensstijl die mensen afleiden van wie ze werkelijk – kunnen – zijn.

Nanne geeft de lezer veel door van wat zij zelf heeft ondervonden en ontdekt. Haar eerlijkheid aangaande haar eigen proces en haar niet gemakkelijke jeugd spreekt aan en klinkt menselijk. Wel zou het de ervaring van sommige lezers kunnen zijn – ondanks het voorbehoud dat Nanne regelmatig maakt – dat Nanne’s verhaal toch wat te gemakkelijk overkomt. Niet iedereen is zó optimistisch ingesteld, heeft zoveel wilskracht én ook geluksfactoren die meewerken aan een positieve wending. Voor die lezers gaat het wellicht iets te gladjes en zij zullen zich misschien minder in de tekst herkennen. Aan de andere kant is het verhaal wel oprecht en persoonlijk doorleefd en is de intentie echt om eigen ontdekkingen aan anderen door te geven. Nanne geeft de lezer dan ook tal van opdrachten, praktische tips en aanwijzigingen voor een doordachte levensstijl zoals een ‘digitale detox’. Zij wil mensen graag laten leven uit het moment, het leven hier en nu en mensen zich daar bewust van laten worden. Vandaag is “de juiste dag om lief te hebben, te leven en te geloven”, pagina 150. Het boek is dan ook een krachtige stimulans om iets van je leven te maken.

Haar goede raad aan de lezer luidt:

“Laat los wat was.
Geef je over aan wat is.